کمک به کودک برای سازگاری با نوزاد جدید

سازگاری با نوزاد جدید

سازگاری با نوزاد جدید

 

کمک به کودک برای سازگاری با نوزاد جدید

 

واکنش کودکم به” نوزاد جدید” چگونه خواهد بود؟

حتی اگر کودک تان از قبل هیجان زیادی نسبت به تولد خواهر یا برادر جدیدش نشان داده باشد، باز هم ممکن است بعد از تولد نوزاد و ورودش به خانه برخورد های متفاوتی و گاها منفی نشان بدهد. بخش زیادی از این که کودکتان چگونه با نوزاد برخورد کند و کنار بیاید به خلق و خوی او بستگی دارد .کودکانی که خلق و خوی آرام تر و انعطاف پذیر تری دارند، ممکن است به راحتی با این موضوع کنار بیایند. و کودکانی که حساس تر هستند و سخت تر با تغییرات کنار می آیند ،ممکن است به زمان بیشتری برای سازگاری با نوزاد جدید نیاز داشته باشند.
واکنش کودک شما به نوزاد جدید ممکن است با رفتارهای “واپس روی” دیده شود .کودک ممکن است تمایل داشته باشد دوباره از شیشه شیر بنوشد یا پوشک بشود و یا به شدت دنبال دریافت توجه بیشتر از شما شود مخصوصاً در هنگام شیر دادن و تعویض پوشک نوزاد تان! کودک شما حتی ممکن است احساسات خودش را از طریق ضربه زدن به بدن نوزاد و یا قاپیدن اسباب بازی او نشان دهد. از طرف دیگر هم، ممکن است کودکتان عاطفه زیادی نسبت به نوزاد نشان دهد و سعی در ارتباط گرفتن با او داشته باشد.

از چه طریق می توانم به کودکم کمک کنم تا بتواند با نوزاد جدید ارتباط بگیرد؟

۱. به او وظایف خاص و جالب بده!

اجازه بده کودک به شما در کارهای مربوط به نوزاد کمک کند. برای مثال در هنگام حمام کردن نوزاد او کف درست کند، پوشک و لباس های نوزاد را بیاورد، اگر نوزاد گریه می کند به آرامی به پشتش بزند و با او صحبت کند و اگر خواست نوزاد را بغل کند به او بگویید روی صندلی بنشیند و با چند تا بالش دور او را ایمن کنید و اجازه دهید نوزاد را در آغوش بگیرد و شما هم کنارشان باشید برای حفظ امنیت هر دو.

 

۲. از کودک نظر بپرسید

از کودکتان بپرسید:” تو فکر می کنی خواهرت لباس آبی میخواهد بپوشد یا زرد ؟” یا “دوست داری به من کمک کنی تا یک قصه برای خواهرت بگوییم؟”. همچنین می توانید از او در سرگرم کردن نوزاد کمک بخواهید. برای مثال یک آواز برای خواهرش بخواند یا با صورت شکلک برای نوزاد دربیاورد، معمولاً کودکان زیر ۵ سال از این دست کارهای سرگرم کننده لذت می برند و احتمالاً با شما همکاری خوبی خواهند داشت و البته اگر خنده ای به لب های نوزاد بیاورند احساس غرور خواهند کرد!

 

۳. با هم به تماشای نوزاد بنشینید!

از کودکتان دعوت کنید تا با شما بنشیند و نوزاد را بررسی کنید. کودک را نزدیک نوزاد ببرید و از او بخواهید خوب به صورت و بدن نوزاد نگاه کند و آنچه را که می بیند توصیف کند “به چشمهایش نگاه کن چگونه تکان می خورد؟ با چشم هایش چه می‌بیند؟ چگونه دست هایش را نگه می‌دارد؟! پاهایش را چگونه تکان می دهد؟” این کار را وقتی نوزاد خواب است نیز می توانید انجام دهید.

 

۴. کتابهایی در مورد نقش جدید کودکتان برایش بخوانید

با خواندن قصه ها و کتابهایی در مورد کارها و لذت هایی که خواهر و برادرها برای هم دارند، می‌توانید او را برای نقش جدیدش آماده کنید. قصه هایی در مورد تولد نوزاد جدید و واکنش کودک بزرگتر بخوانید. اجازه دهید کودک متوجه شود که احساسات او طبیعی است. با خواندن این کتاب‌ها در واقع می توانید مدل و الگوی درست رفتاری را نیز به کودک تان نشان دهید.

 

۵. اجازه قصه گفتن به او بدهید.

همراه با کودکتان یک کتاب تصویری ساده در مورد او و خواهر جدیدش درست کنید. اجازه دهید چند تا از عکس هایی که دوست دارد را انتخاب کند و با هم در کتاب بچسبانید و برای هر صفحه کلمه یا جمله‌ای بگوید و شما بنویسید. به او این فرصت را بدهید که قصه تولد خواهرش را از دیدگاه خودش دوباره بگوید و با هم کتابی از آن درست کنید. این کار بسیار به ارتباط خوب آنها کمک خواهد کرد.

۶. او را با احساساتش آشنا کنید.

این خیلی طبیعی است که کودکتان احساسات مختلفی نسبت به شرایط و تغییرات جدید در خانواده اش، نشان بدهد. او تقریباً ناگهانی مجبور است که توجه اختصاصی ای که فقط برای او بود را با موجود جدیدی به اشتراک بگذارد! او متوجه شده که نوزاد بخش زیادی از زمان و توجه شما را می گیرد. بنابراین اجازه دهید که کودک تان با احساساتش آشنا شود تا بتواند با آن کنار بیاید.” به نظر می رسد الان ناراحتی! دوست داری در مورد این احساست باهم حرف بزنیم؟” یا “می فهمم چقدر برایت ناامیدکننده است که دوست داری همین الان با من بازی کنی ولی من مشغول تعویض خواهرت هستم !” کودک شما نیاز دارد که از سمت شما شنیده و درک شود.

 

۷. وقت اختصاصی برای او بگذارید.

هر روز یک تایمی را فقط مختص کودک تان قرار دهید حتی اگر فقط چند دقیقه نقاشی یا خانه سازی با او باشد. این تایم اختصاصی این پیام را به کودکتان می دهد که برای شما خاص و ویژه است و شما همان‌طور که مادر نوزاد هستید مادر او نیز هستید.

۸٫ به او فرصت بدهید.

اگر به نظر می‌رسد کودکتان دوست ندارد با نوزاد ارتباط بگیرد او را مجبور به دوست داشتنِ نوزاد، و ارتباط با او نکنید. برخی کودکان برای کنار آمدن با این تغییر بزرگ در زندگیشان از روش نادیده گرفتن نوزاد استفاده می کنند (یا حداقل برای مدت زمانی). در این مواقع نیازی نیست که او را مجبور به نقشی کنید که هنوز برایش آمادگی ندارد. اگر به اندازه کافی به او فرصت بدهید و فشار و اجبار در کار نباشد، کم کم ارتباطش با نوزاد برقرار خواهد شد.

 

منبع :babycenter

ترجمه کودک فردا

برای مشاوره تلفنی در این زمینه و سایر مسایل روانشناختی کودکان با شماره های زیر در تماس باشین

 مشاوره تلفنی ایران ۹۰۹۹۰۷۰۳۱۶

 مشاوره تلفنی تهران ۹۰۹۲۳۰۱۶۹۳

تماس از تلفن ثابت بدون نیاز به نوبت قبلی، بدون نیاز به هیچ کدی

مشاوره تلفنی خارج از کشور : واتس اپ …نوبت دهی از طریق اینستاگرام و تلگرام کودک فردا  @koodakefarda

و یا ایمیل koodakefarda.psycho@gmail.com

تماس ۹ صبح الی ۷ عصر

خرید بسته های مشاوره تلفنی کودک و نوجوان با تخفیف

پاسخی دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + سه =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>