مردی که مهربانی کردن را بلد نیست

couple_argue_1366816cمردی که مهربانی کردن را بلد نیست

“چرا برخی مردان در ابراز عشق خست می ورزند؟” این سوالی است که ذهن بسیاری از زنان را به خود مشغول کرده است. به نظر می رسد بعضی از زوج ها ، هیچ گاه همزمان، در وضعیت خلقی یکسانی قرار ندارند. زمانی که یکی از آن دو سرحال است، دیگری گرفته است. یا در حالی که وجود یکی از آن دو از ملایمت موج می زند، دیگری غضبناک و خشمگین است. چنین حالتی گاه و بیگاه در هر رابطه ای پیش می آید. اما معمولا طرف گرم تر هر رابطه را زنان تشکیل می دهند. شما همواره به راحتی کلمات حاکی از تحسین و عشق خود را نسبت به او به زبان می آورید که با عشق صادقانه همراه است. اما شوهرتان تنها در سالگرد های ازدواج یا تعطیلات، “دوستت دارم” را به زبان می آورد. و زمانی لب به تحسین و قدردانی می گشاید که به این کار وادار شده باشد؛ “آره، شام عالی بود.” در صورتی که در ارتباط میان شما و همسرتان ، شما در نقش ایثارگر خستگی ناپذیر قرار دارید و او عشق خود را ابراز نمی کند، می توانید همین که از علل روانی زیربنایی این حالت آگاهی پیدا کردید، این الگو را تغییر دهید. مردی که مهربانی کردن را بلد نیست

  • نخستین این علت ها، به آموزش خانوادگی مربوط می شود. هر گاه افراد به صورتی بزرگ شوند که نشانی از ابراز تحسین، عشق، و قدرشناسی مشاهده نکرده باشند، به سختی می توانند این حالت ها را در بزرگ سالی خود، ظاهر سازند.

 

  • علت دیگر ریشه در احساس نا امنی دارد. در صورتی که مرد شما در مورد خود احساس نا امنی کند، از ابراز نوازش کلامی دریغ می ورزد. او که به عنوان دوست و محبوب دیگران، در مورد خود اطمینان لازم را ندارد، از اینکه شما را در ابراز توانایی هایتان – خلاقیت در کار ودر روابط بین فردی- تشویق کند، ممانعت می ورزد، زیرا اطمینان دارد که اگر شما پیشی بگیرید، او از شما عقب می ماند.

 

  • دیگر علت هایی را که مردی محبت خود را از همسرش دریغ می دارد، می توان در دسته “رفتارهای خواهرها و برادرها با هم” قرار داد؛ به این صورت که در تصویر او، شما خواهری هستید که با او در رقابتید، نه آن که محبوب او باشید. احتمال دارد خود شما هم به چنین تصویری دامن بزنید. اتخاذ رفتار مقابله به مثل مانند اینکه به او بگویید که اگر به شما محبت نکند، خود شما هم محبت خود را از او دریغ می کنید. همانند کودکان در زمانی که می خواستند تلافی کاری را که کودکی دیگر بر سر آن ها آورده بود در بیاورند، همین کار را انجام می دادند.

 

  • آخرین و مهم ترین علت عدم ابراز محبت، ترس است. زمانی که مردی به تحسین، سپاس، مهرورزی و ابراز علاقه به شما می  پردازد، احساس می کند که به لحاظ عاطفی، عریان در برابرتان ایستاده است. احتمالا بیشترین ترس او از این است که پس از آن که تمام عشق خود را به پای شما ریخت او را ترد یا ترک کنید. دیگر علت ترس او از آن که احساسات مثبت خود را نسبت به شما ابراز کند این است که می ترسد او را در انقیاد خود بگیرید و محصور سازید و به نوعی، خودمختاری خود را از دست بدهد. در واقع، می توانید به او بگویید که برایش ارزش زیادی قایلید، زیرا که این شهامت را دارد تا از زنی تمجید کند.

 

منبع: بر گرفته از کتاب “زندگی با همسر کج مدار” نانسی گود

پاسخی دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 − یک =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>