چرا مرا به فرزندی پذیرفته اید؟ (فرزند خواندگی)

  • آیا شما پدر و مادر واقعی من هستید؟
  • آیا منو به فرزندی پذیرفته اید؟
  • آیا می تونم پدر و مادر واقعی مو ببینم؟
  • چطور ممکنه من دو تا پدر و مادر داشته باشم؟

اگر شما کودکی را به فرزندی پذیرفته اید، لازم است به او اطمینان دهید که عشق و محبت شما نسبت به او دقیقا مانند یک پدر و مادر واقعی است. اگر به پرسشهای کودکتان با صداقت پاسخ دهید و سعی کنید هر چه زودتر به واقعیت پی ببرد، از ضربه ی روحی ناشی از کشف ناگهانی حقیقت بیشتر در امان خواهد بود. از همان ابتدا درباره ی به فرزندی پذیرفتن کودکتان با دقت و حساسیت صحبت کنید تا او این مساله را به صورت عادی بپذیرد.

رهنمودهایی برای پاسخ های شما:

  • مانند پرسشهای مربوط به مرگ و جنسیت، نباید از پاسخ دادن به پرسش های فرزند خوانده ی خود شانه خالی کنید، زیرا این خطر وجود دارد که او بوسیله ی شخص دیگری (و شاید در لحظه ای از خشم و عصبانیت) به این موضوع پی ببرد. این امر می تواند اعتماد کودک را به شما، که در طول سالها و با زحمت بسیار به دست آمده است، به کلی از بین ببرد.

 

  • همیشه به پرسش درباره ی فرزند خواندگی با صراحت و صداقت پاسخ دهید زیرا در هر سنی، این حق هر انسانی است که بداند پدر و مادرش چه کسانی هستند. حتی اگر کودک شما در این باره چیزی نمی پرسد، به شیوه ای واقع گرایانه و به دور از احساسات، آن هم در سنین خردسالی(سه یا چهار سالگی)او را در جریان قرار دهید تا کودک نیز آن را با خونسردی و آرامش بپذیرد.

 

 

  • وقتی کودکان درمی یابند که مادرشان از آنها دست کشیده است تا فرزند خوانده شوند، ممکن است احساس بی ارزشی کنند. در طول مدتی که کودک در حال کنار آمدن با این موضوع است باید مهر و محبت خود را به شکلی بسیار آشکارتر نثار او کنید.

 

  • همواره به مادر واقعی کودکتان احترام بگذارید و بر شجاعت او در سپردن کودکش برای فرزند خواندگی تاکید کنید و بگویید که چقدر احساس خوشبختی و غرور می کنید که توانسته اید جای پدر و مادر او را بگیرید.

 

 

  • اگر کودک شما پرسشهایی درباره ی پدر و مادر واقعی خود می کند به او بگویید که هر گاه زمان مناسب فرا برسد در یافتن آنها به او کمک خواهید کرد، و به عهد خود وفا کنید.

 

  • به فرزند خوانده ی خود از صمیم قلب بگویید که چرا او را به فرزندی پذیرفته اید تا او به عشق شما اطمینان کند و با عزت نفس بزرگ شود.

پاسخ های شما:

  • پاسخ برای سنین ۲ تا ۴ سال : کودک زیر چهار سال به ندرت چیزی درباره ی فرزند خواندگی می پرسند، مگر آنکه به تازگی به فرزندی پذیرفته شده باشند یا این واژه را جایی بشنوند. اگر یک کودک سه و نیم ساله ی دارای قدرت تشخیص در این باره پرسشی پرسید، پاسختان را بر پایه ی مطالب ارایه شده برای گروه ۴ تا ۶ سال آماده کنید.

 

  • پاسخ برای سنین ۴ تا ۶ سال: تو دو پدر و مادر داری، چون پدر و مادری که تو را به وجود آوردند توانایی مراقبت از تو را نداشتند و این مساله برای آنها بسیار غم انگیز بود. بنابراین پدر و مادر دیگری پیدا شدند تا از تو مراقبت کنند، که ما هستیم. ما از این بابت خیلی احساس خوشبختی می کنیم. نگران نباش تو همیشه پیش ما خواهی ماند. ما به تو عشق می ورزیم و از تو مواظبت می کنیم، چون حالا ما پدر و مادر تو هستیم و همیشه هم خواهیم بود.

 

 

  •  پاسخ برای سنین ۶ تا ۸ سال : اگر بخواهی، وقتی که بزرگ شدی به تو کمک می کنم تا بفهمی پدر و مادر واقعی ات چه کسانی هستند. من فکر می کنم تو باید سعی بکنی تا آنها را پیدا کنی. نمی دانم چرا مادر واقعیت از تو دست کشید، اما مطمئنا به این خاطر نبود که تو را دوست نداشت. انجام این کار برای او بسیار سخت بوده است. فکر می کنم وقتی زمانش برسد او از دیدن تو خوشحال خواهد شد. ما تو را به فرزندی پذیرفتیم، چون نمی توانستیم بچه دار شویم و می دانستیم که کودکان زیادی وجود دارند که متاسفانه پدر و مادرشان قادر به مراقبت از آنها نیستند. ما خیلی دوست داشتیم که یکی از این کودکان را به خانه ی خود بیاوریم. نخستین بار که تو را دیدیم، احساس کردیم کودکی دوست داشتنی هستی و همیشه همین احساس را خواهیم داشت.

 

  • پاسخ برای سنین ۸ تا ۱۱ سال  :اگر بخواهی، وقتی که به اندازه کافی بزرگ شدی می توانی بفهمی پدر و مادر واقعیت چه کسانی هستند. ما به تو کمک خواهیم کرد تا آنهارا پیدا کنی. من مطمئنم مادر اولت تو را دوست داشته است، اما مجبور شده است از تو دست بکشد تا فرزند خوانده بشوی، زیرا چاره دیگری نداشته و قادر به نگهداری از تو نبوده است. احتمالا او تو را آنقدر دوست داشته که ترجیح داده است تو زندگی بهتری در کنار کسانی داشته باشی که به همان اندازه به تو عشق بورزند و بتوانند از تو نگهداری کنند. من اطمینان دارم وقتی که بزرگ شدی او از دیدن تو بسیار خوشحال خواهد شد.علت اینکه گاهی از تو عصبانی می شوم این نیست که تو فرزند خوانده هستی. اگر پدر یا  مادر واقعی ات هم بودم به خاطر بعضی چیزها از تو عصبانی می شدم. از سارا بپرس، پدر و مادر او هم گاهی اوقات از او عصبانی می شوند! ما به تو عشق می ورزیم و مانند همه ی پدر و مادر ها بهترین ها را برای تو می خواهیم، زیرا تو واقعا بچه ما هستی.

 

منبع: برگرفته از کتاب ” پرسشهای کودکانه”، نوشته دکتر استاپرد

 

پاسخی دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− چهار = 0

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>