همه چیز درباره لجبازی کودکان

 

کودک بدون آن که درباره لجبازی قضاوتی داشته باشد یا آن را خوب یا بد بداند تنها لجبازی را به عنوان وسیله‌ای برای محک زدن واکنش دیگران به کار می‌گیرد.

 

آگاهی؛ دلیل لجاجت کودکان

لجبازی در امور مختلف حتی در موقعیت‌های خاص یا مشابه خصلتی فراگیر در کودکان است. اغلب والدین در تقابل لجبازی کودک در دوره‌های مختلف زندگی وی که به اشکال مختلف مشاهده می‌شود به مشکلات جدی برمی‌خورند و گاه به درماندگی می‌رسند.

 

با این حال کارشناسان علوم تربیتی لجبازی را خصلتی طبیعی و ضروری می‌دانند که از تمایل کودک به کسب درجاتی از استقلال شخصیتی ناشی می‌شود و باید پذیرفته و کنترل شود. بر این اساس لجبازی نکردن کودک در هیچ زمینه‌ای می‌تواند نشانه یک عارضه حاد روانی باشد که باید برای درمانش اقدام کرد.

 

در مقابل، لجبازی شدید و کنترل نشده نیز از رفتارهای نامناسب والدین حکایت دارد. در حقیقت لجبازی مهار گسیخته نتیجه رفتارهای والدین و شرایط محیطی است که کودک را به لجبازی بیشتر وادار می‌سازد. اگر کودکی لجبازی را از حد می‌گذراند باید ریشه این رفتار را در نحوه برخورد والدین و اطرافیان و تنبیه‌ها و تشویق‌های آنان جستجو کرد.

 

لجبازی و استقلال شخصیتی

کودکان از چه سنی و چرا شروع به لجبازی می‌کنند؟ کودک از ۲ تا ۳ سالگی لجبازی را شروع یا بهتر بگوییم کشف می‌کند. وی به درجه‌ای از خودآگاهی و شناخت محیط و اطرافیان می‌رسد که می‌فهمد رفتارش روی دیگران تاثیر می‌گذارد و واکنش‌ها را برمی‌انگیزد. از این رو در برخی امور و هنگامی که از وی کاری خواسته می‌شود لجبازی را به کار می‌گیرد تا واکنش‌ها را مشاهده کند و کنجکاوی‌اش ارضا شود. این کنجکاوی می‌تواند به همان رفتار یا خواسته مربوط باشد یا به شخص درخواست‌ کننده.

 

کودک بدون آن که درباره لجبازی قضاوتی داشته باشد یا آن را خوب یا بد بداند تنها لجبازی را به عنوان وسیله‌ای برای محک زدن واکنش دیگران به کار می‌گیرد. یادگیری نه گفتن و توانایی امتناع کردن قدرت لجبازی را در کودک بالا می‌برد و به او در کشف دنیایی که پیش رو دارد کمک می‌کند.

 

پس چطور می‌شود که این لجبازی به صورت معضلی حاد درمی‌آید و مایه دردسر والدین و حتی خود کودک می‌شود؟ پاسخ به این پرسش نیز حقایقی دیگر را آشکار می‌سازد. واکنش اطرافیان بویژه والدین که کودک از نظر عاطفی به آنان وابسته است تعیین‌ کننده ضعیف یا قوی شدن لجبازی در کودک است. واکنش‌های هیجانی، عصبی و تنبیه‌ گونه در برابر لجبازی می‌تواند ابعاد آن را گسترده کند و لجبازی را به عادتی دائمی برای کودک تبدیل سازد.

 

از سوی دیگر ممکن است این رفتارهای نادرست از سوی والدین نیاز کودک به امتناع و ارضای کنجکاوی را سرکوب کند. در چنین شرایطی دیگر نباید انتظار داشت استقلال شخصیتی کودک در سنین بالاتر رشد کند و شکل بگیرد.

 

والدین باید بدانند لجبازی کودک خصلتی طبیعی است که باید پذیرفته شود. گاهی کودک به لجبازی به چشم یک بازی نگاه می‌کند و می‌خواهد والدین را در این بازی شریک سازد. معلوم است کودکانی چنین رفتاری از خود نشان می‌دهند که نیاز آنها به بازی و لذت بردن در کنار والدین و همچنین تماس فیزیکی با بدن والدین در آنها ارضا نمی‌شود. ممکن است کودک لجبازی را به نشانه قهر انجام دهد و بخواهد به والدین بفهماند دلخور یا مخالف است. در حقیقت لجبازی کودک در هر زمینه‌ای معنای خاص دارد که باید درک و شناسایی شده و سپس مشکل برطرف گردد. بدترین حالت ‌آن است که کودکی لجبازی را از حد بگذراند و والدین گمان کنند این کودک ذاتا لجباز است. چیزی به نام لجبازی یا پرخاشگری و ناسازگاری ذاتی وجود ندارد، بلکه هر معلولی در کودکان علتی دارد که باید برطرف شود. ناگفته نماند که نوعی از لجبازی نیز وجود دارد که با استقبال والدین همراه است و از همین طریق تقویت می‌شود. در این حالت که به لوس شدن تعبیر می‌شود کودک امتناع‌ها و اصرارهای بیجا را به بازیچه‌ای برای جلب توجه و بلکه رضایت والدین تبدیل می‌کند و از همین طریق تاثیری عاطفی بر والدین می‌گذارد تا به خواسته‌اش برسد.

 

چه باید کرد؟

ممکن است لجبازی کودک امتناع طبیعی وی از درخواست‌های مکرر و آمرانه والدین باشد که براساس استقلال شخصیتی صورت می‌گیرد. برخی امتناع‌ها نیز دلایل مشخص جسمی و روانی دارد.

 

کودک باید حق انتخاب داشته باشد و این انتخاب فقط به لباس،‌ وسایل شخصی و… محدود نمی‌شود. هر کودکی با توجه به سن و میزان درکش به درجه‌ای از استقلال شخصیتی و اعمال نظراتش در انتخاب‌های گوناگون تمایل دارد. کودکان از طریق لجبازی و پافشاری بر آنچه می‌خواهند شخصیت خود به عنوان یک فرد مستقل را می‌سازند و تقویت می‌کنند. والدین باید به لجبازی‌های کودکان برای مثال هنگام امتناع از خوردن یک نوع غذا، انجام ندادن برخی امور روزمره مانند تعویض لباس یا نظافت شخصی و… احترام بگذارند و در صورت ضرورت به جای برخورد قاطع و احتمالا مقابله به مثل کودک را متقاعد کنند، ناز او را بکشند، دلیلش را برای امتناع جویا شوند، اگر مشکلی هست برطرف کنند و در نهایت از موقعیتی که کودک در آن به لجبازی می‌پردازد برای ایجاد ارتباط عاطفی و کلامی قوی‌تر با وی استفاده کنند.

 

گاهی کودک به دلیل استفاده از انواع تنقلات چرب و شور اشتها ندارد و غذا نخوردن را به دستاویزی برای لجبازی و تاثیرگذاری بر والدین به کار می‌گیرد.

 

بدغذایی مشکلی رایج میان کودکان امروزی است و بسیاری از والدین آن را به لجبازی و ناسازگاری کودک برای همراهی در غذا خوردن با خانواده یا والدین نسبت می‌دهند. در حالی که مهم‌ترین دلیل بروز بدغذایی بی‌اشتهایی ناشی از مصرف تنقلات به مقدار زیاد یا در زمان نامناسب برای مثال ساعتی پیش از وعده اصلی غذایی است.

 

تنبیه بدنی ممنوع

مشارکت دادن کودک در انجام امور، مشورت خواستن از وی بویژه در اموری که مستقیم به کودک مربوط می‌شود، برای مثال در چیدمان اتاقش، احترام گذاشتن به خواست و سلیقه کودک، تشویق مناسب و به اندازه در صورت انجام کارهای خوب و درست، شناختن هدف وی از لجبازی و توجه کافی به کودک به نظر کارشناس علوم تربیتی مهم‌ترین روش‌های کاهش لجبازی در کودک است.

 

فراموش نشود لجبازی کودک یک‌ روزه شکل نمی‌گیرد و یک‌ روزه هم برطرف نمی‌شود.

 

لجبازی برای کودک به مرور به یک عادت و خصلت رفتاری و همچنین روشی برای پیشبرد کار، جلب توجه و اظهار وجود تبدیل می‌شود و رفع آن نیازمند زمان و توجه است. نکته اصلی درباره لجبازی کودک اجتناب از تنبیه وی است. لجبازی یک خصلت بد و پلید نیست و برای کودک هدف محسوب نمی‌شود. بر این اساس در مقابل لجبازی وی نباید از حربه تنبیه استفاده کرد.

 

تنبیه بدنی هم به کلی مطرود است و از نظر کارشناسان حتی نیشگون یا سیلی آرام نیز تنبیهی مخرب برای روان کودک محسوب می‌شود. تنبیه بدنی به جای جسم، روان کودک را نشانه می‌رود و تاثیری بسیار مخرب برجا می‌گذارد. تنبیه بدنی به مدت طولانی و حتی برای همیشه در یاد کودک می‌ماند و همین فراموش نکردن بخوبی گویای تاثیر مخرب آن بر روان کودک است.

 

 منبع : jamejamonline.ir

 

خواندنی های بیشتر در این مورد :

همه چیز در مورد لجبازی

۱۱ comments

  • سلام سایتتون عالیه ممنون از اطلاعات و روانشناسان با حوصلهو مهربان و سهولت در زمان مشاوره خیلی عالیست که تلفنی است در این شهر شلوغ که ادم وقت کم میاره برای کاراش

  • لطفا راهنمایی بفرمایید ،بسیار سردرگم شده ایم.
    من هر چه تلاش میکنم با خط ثابت نمیتوانم با شماره شما تماس بگیرم
    از طرف اپراتور پیغام می آید در شبکه موجود نیست، از اهواز مزاحم میشم
    با تشکر.

    • در پاسخ به محبوبه
      با سلام
      شما کافی است شماره ۹۰۹۹۰۷۰۳۱۶ را شماره گیری نمایید،ما از اهواز نیز تماس داریم مشکلی وجود ندارد ، گاهی اوقات ممکن است مشغول باشد ولی می توانید دوباره از ۹ صبح تا ۷ بعدازظهر با خطوط کودک فردا در تماس باشید…

  • سلام،دختری دارن دوسال و یک ماهه که الان دو ماه است به مهد کودک میرود، و نیز در حال فراگیری توالت رفتن است، مدتی است که تقریبا با رفتن به مهدکودک خوابش تنظیم شده است و خیللللیییی بهتر شده. اما حالا در موقع دستشویی رفتن بسیار لجبازی میکندو امتناع میورزد،تا جایی که شکم درد میگیرد یا باید به زور او را به دستشویی ببریم و با جیغ و گریه زیاد و یا اینکه خودش را خیس می کند و باز گریه فراوان. در مهدکودک به راحتی به دستشویی میرود اما در خانه بسیاررر اذیت میکند در این مورد، تازگیا بعضی مواقع اصرار دارد که پدرش اورا ببرد توالت و بشورد!!!!!! قابل ذکر است که فرزندم بسیار کودک حساس و مستقلی میباشد و تا جایی که میشود دوست دارد خودش کارهایش را انجام دهد

    • در پاسخ به محبوبه
      با سلام
      با توجه به سن کودکتان که در ابتدای یادگیری است نیاز است از روش های تشویقی جلو بروید و ارتباط شما با کودکتان در سایر زمینه ها نیز بررسی شود تا عوامل مقاومت کودک شناسایی شود. با خطوط ما در تماس باشید…

  • سلام
    خسته نباشید بسیار استفاده کردم
    دختری دارم سه و نیم ساله که از بدو تولد نق نقو بود و شبانه روز بی تاب و بی خواب و نق نقو بود تا ۶ ماهگی و پس از آن شب ها آرام می خوابید ولی در طول روز حتی زمانی که در آغوشمان بود و در حال نوازشش بودیم نق نق می کرد.الان که سه و نیم ساله شده در محیط های عمومی و با اشخاص دیگری جز من و پدرش بسیار مودب و با ملاحظه رفتار می کند ولی در خانه مدام نق نق می زند و من از او دیگر خسته شدهام و از ترس تکرار شدن نق نق هایش مدام در حال پاک سازی محیط هستم تا به چیزی گیر ندهد. به طور مثال به دنبال بهانه و هر بهانه ای برای نق زدن می گردد. چرا این کتاب توی این کیف نمی ره.چرا لباس نی نی گونگی ام از من کوچیکه. تنها باید لباس های صورتی تنم کنید . و در این شرایط نق نق هایش شروع می شود.و گریه می کند جیغ می زند.به طور مثال اگر یکی از لباس هایش را کثیف دید دقیقا بهانه پوشیدن همان لباس را می گیرد. در زمستان مدام می خواهد لباس لختی بپوشد و به بیرون برود. کاغذی را به ما می دهد برایش نصف کنیم بعد شروع به نق زدن می کند که اشتباهی نصف کردید و بد شد و بعد به طور طولانی مدت نق می زند. در حالی که در مهد کودک و در خانه دیگران هیچ کدام ازین رفتار ها را ندارد. واقعا کلافه و خسته شده ام.لطفا راهنمایی ام کنید. از دید همه او بهترین فرزند است.

    • در پاسخ به مرضیه مرادی
      با سلام
      تا حدی کودکان در این سن رفتارهایی شبیه به این موارد که جز رفتارهای کنترل گری محیط طبقه بندی می شود وجود دارد و بسیار مهم است که نحوه ی برخوردی نه تشویق کننده و نه نهی کننده باشد. یعنی شما احساسات کودک و خواسته اش را نشان می دهید درک می کنید ولی با رفتارهای جایگزینی وضعیت به وجود آمده را کنترل می کنید، برای دریافت مشاوره دقیق تر با خطوط کودک فردا در تماس باشید…

  • دختری دارم قبل از رفتن به مدرسه خوش غذاومودب بود اما با رفتن به مدرسه و اختلال یادگیری که دارد بد غذا ، لجباز وعصبی هم شده است با اینکه خودم معلم هستم اما نمی دانم چگونه با او رفتار کنم که مشکلات ودرگیری هایمان با هم کمتر شود.لازم به ذکر است که دوست داشت کلاس اول شاگرد کلاسم باشد اما من به دلیل شلوغ بودن کلاسم او را پیش خودم نیاوردم.

    • در پاسخ به صالحی
      با سلام
      والد عزیز برای بررسی مشکل فرزند شما نیاز به اطلاعات بیشتر و دقیقتری می باشد ولی به صورت کلی برخی کودکان هنگامی که وارد محیطی مانند مدرسه میشوند به دلیل اینکه با محیط متفاوتی نسبت به مهد کودک یا خانه روبرو می شوند و باید مسئولیت پذیر باشند عصبی تر به نظر می رسند. در کنار این موضوع اختلال یادگیری که شما به آن اشاره کردید ممکن است بی تاثیر نبوده باشد و باعث فشار بیشتری روی کودک شما شده است, از این رو سعی کنید هنگام کمک به فرزندتان صبورانه تر با او برخورد کرده و یادتان باشد شما مادر او هستید نه معلم پس در ابتدا با او بیشتر به بازی بپردازید سپس درس .

  • از تحقیق خوبتوناستفاده کردم موفق باشید اگر مطالب دیگری در این راستا دارید لطفا ارسال بفرمایید

پاسخی دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه × 6 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>