بازی برای افزایش هوش و خلاقیت از ۲۱ تا ۲۴ ماهگی

 

 

بازی اول : گوش دادن به موسیقی

تحقیقات نشان می دهد : شنیدن موسیقی برای رشد کلامی و حرکتی و نیز برای تلفیق و همبستگی احساس کودک ضروری است.

نوع بازی :

* آهنگ های متنوعی برای کودکتان بگذارید و به واکنش کودکتان پاسخ دهید. اگر کودکتان بدنش را پیچ و تاب می دهد،شما هم این کار را بکنید. اگر بالا و پایین می پرد،شما هم بالا و پایین بپرید.

* دست های کودکتان را بگیرید و همراه با موسیقی حرکت های مختلفی انجام دهید. مثلا می توانید بالا و پایین بپرید،سر بخورید،بدوید،چرخ بزنید یا روی پنجه پا راه بروید.

* بدن تان را خیلی نرم و راحت همراه با موسیقی حرکت بدهید و بگذارید که کودکتان هم همین کار را بکند. وقتی کودک ببیند که شما دارید از موسیقی لذت می برید،او هم از آن لذت خواهد برد.

بازی دوم : لباس پوشیدن

تحقیقات نشان می دهد : گستردگی دایره وازگانی یک کودک دو ساله ارتباط تنگاتنگی با این مسیله دارد که چقدر بزرگترها با او حرف می زنند. در ماه بیستم، بچه هایی که مادران خوش صحبتی دارند به طور متوسط ۱۳۱ کلمه بیشتر از بچه هایی می دانند که مادران کم حرف تری دارند. در دو سالگی این فاصله دو برابر می شود یعنی به ۲۹۵ کلمه می رسد.

– بچه ها بازی کردن با لباس های قشنگ را دوست دارند.وقتی دارید درباره ی لباس های مختلف با کودکتان حرف می زنید، در واقع دارید زبان او را تقویت می کنید و واژگان جدیدی را به او یاد می دهید.

نوع بازی :

* انواع و اقسام لباس ها را آماده کنید : کلاه ، روسری،کفش، دستکش و خلاصه هر چیزی را که فکر می کنید کودکتان از آن خوشش می آید.

* کلاهی را سرتان بگذارید و بگویید:” حال تون چطوره آقای / خانم…..(اسم و فامیل کودک)؟”

* دستکشی را دستتان کنید و بگویید : ” وای،چقدر نرمه!”

*کودکتان را تشویق کنید تا یکی از لباس ها را بردارد و درباره آن حرف بزند. اگر کلمه های مناسب را پیدا نمی کند، به او کمک کنید.

* طولی نمی کشد که گفتگویی شکل می گیرد و زبان جریان می یابد.

بازی سوم : حرف زدن با حیوانات عروسکی

تحقیقات نشان می دهد : بچه هایی که ارتباط محکم و عمیقی با پدرو مادر یا پرستار خود دارند،در شرایط سخت و پرتنش خود را بهتر با شرایط وفق می دهند و کورتیزل کمتری در بدنشان ترشح می شود. این هورمون روی سوخت وساز،سیستم ایمنی و مغز تاثیر می گذارد.

– کارهای روزمره خود را برای کودکتان به نمایش در آورید. این کار به او کمک می کند آنها را بهتر درک کند.

نوع بازی :

* یکی از حیوان های عروسکی مورد علاقه کودکتان را بردارید.

* با عروسک شروع به حرف زدن کنید :

شما: ” من بیسکویتت را برداشتم و خوردم”.

عروسک:” اشکالی نداره. ولی خوب شد بهم گفتی.ممنون.”

شما: ” یکی دیگه می خوای؟”

عروسک :” آره،ممنون”(وانمود کنید دارید بیسکوییت می خورید)

شما:” بیا با هم لباس بازی کنیم.”

عروسک :”دوست دارم اون روسری قرمز را بپوشم.”

شما :”بیا فکر کنیم الان زمستونه.”

عروسک: ” و داره برف می یاد”.

* سعی کنید چیزهایی را برای کودکتان به نمایش درآورید که نشان دهنده اتفاقات و موقعیت های مهم زندگیش باشد.

* کودک را تشویق کنید او هم به جمع شما و عروسک بپیوندد.

* در مورد مسایل زیر هم می توانید با کودکتان حرف بزنید: جمع و جور کردن اسباب بازی ها،مسواک زدن و رفتن به دکتر.

بازی چهارم : نگاه کردن

تحقیقات نشان می دهد : استعدادها و توانایی های کودک در سال های اولیه ی زندگی او معلوم می شود یعنی از لحظه ی تولد تا سه سالگی. این سال ها ،سال هایی است که ما آینده درخشان کودکمان را می سازیم.

– برای انجام این بازی کودکتان باید تمرکز کند و خوب به حرف های شما گوش کند و بعد کارهایی را که می گویید انجام دهد.

نوع بازی :

* چندتا از اسباب بازهایی را که کودکتان بیشتر با آنها بازی می کند بردارید و در چهار سمت اتاق بگذارید.

* همراه با کودکتان روی زمین بنشینید.

* به او نشان دهید چطور چانه اش را رو به بالا نگه دارد.

* به او نشان دهید چطور سرش را به یک طرف حرکت دهد و بعد هم به طرف دیگر.

* همین طور که کودکتان دارد سرش را به جهت های مختلف می چرخاند،به یکی از اسباب بازی هایش اشاره کنید و از او بخواهید به آن نگاه کند.

* از او بخواهید به جاهای مختلفی نگاه کند،به سقف،به کف زمین و غیره.

بازی پنجم : کاربرد اشیا

تحقیقات نشان می دهد : این بازی روش خوبی برای تقویت مهارت های فکری کودک شماست. این بازی به او کمک می کند کارهای مختلفی را که می توان با یک اشیا خاص انجام داد در ذهنش تجسم کند، مثلا از یک فنجان هم برای نوشیدن استفاده کند و هم برای ریختن مایعات.

نوع بازی :

* اشیا مختلفی را که کودکتان با آنها آشناست بردارید (چیزهایی از قبیل برس مو،قاشق یا فنجان).

* اشیا را روی زمین بچینید .

* جلوی آنها بنشینید.

* یکی از آنها را بردارید(مثلا برس مو) و وانمود کنید دارید موهایتان را شانه می کنید.

* از کودکتان بخواهید یکی از آن اشیا را بردارد و روش استفاده از آن را به شما نشان دهد.

 

بازی ششم : نام های آهنگین

تحقیقات نشان می دهد : هر چه کودک کلمه های بیشتری بشنود،زبان را سریع تر یاد می گیرد. آوای کلمات باعث ایجاد مدارهای عصبی ای می شوند که برای رشد و تقویت مهارت های زبانی کودک ضروری هستند.

– این بازی کمک بسیار زیادی به افزایش دامنه ی لغت کودک می کند.

نوع بازی :

* همراه با کودکتان روی زمین بنشینید.

* اسم یکی از اشیایی را که در اتاق موجود است و کودکتان آن را می شناسد به او بگویید. مثلا به خرس عروسکی اش اشاره کنید و با لحن آهنگینی بگویید :

” یک خرس عروسکی می بینم (یا هر چیز آشنای دیگری ).”

* از کودکتان بخواهید به خرس عروسکس دست بزند.

* بازی را با نام بردن از شی دیگری در اتاق ادامه بدهید. هر بار که به شی ای اشاره می کنید، اول نامش را با لحن آهنگینی در یک جمله به کار ببرید و بعد از کودکتان بخواهید به ان اشیا دست بزند.

 

بازی هفتم : دست بزن!

تحقیقات نشان می دهد : کودک زودتر از انکه بتواند زبان را تجزیه و تحلیل کرده و آن را درک کند، قدر است موسیقی را درک و پردازش کند. موسیقی هایی که کودک در سال های ابتدایی زندگی می شنود باعث افزایش و تقویت استدلال های زمانی-مکانی و میزان یادگیری مفاهیم ریاضی در او می شود.

– وقتی بچه ها حرکت های کند و تند را انجام می دهند، کم کم این مفاهیم ملکه ذهنشان می شود.

نوع بازی :

* شعر زیر را با لحن کند برای کودکتان بخوانید:

” دست،دست،     دست بزن،

آرام،آرام              دست بزن

(دست هایتان را آهسته به هم بزنید.)

خوشحال و خندان،می پریم بالا

(به دست زدنتان ادامه بدهید)،

آخرش بلند می گیم … هورا ! “

(بالا و پایین بپرید و با صدای نه چندان بلند بگویید ” هورا” )

* حالا شعر را تندتر بخوانید.

” دست،دست       دست بزن،

تندتر،تندتر،           دست بزن،

(تندتر دست بزنید.)

خوشحال و خندون، می پریم بالا،

آخرش بلند می گیم … هورا ! “

(بالا و پایین بپرید و با صدای بلند بگویید: ” هورا !” )

* این شعر را با حرکت های مختلف بخوانید. همیشه اول حرکت ها را آهسته انجام دهید و بعد به انها سرعت بدهید.

* می توانید حرکت های زیر را انجام دهید:

پیچ و تاب دادن به دست هایتان، لرزاندن دست هایتان، تکان دادن دست هایتان، به زمین کوبیدن پاهایتان و تکان دادن باسن تان.

 

بازی هشتم : عمو زنجیرباف

تحقیقات نشان می دهد : بررسی دقیق اعصاب شناختی در بچه هایی که شعرهای کودکانه می خوانند و بازی های شمارشی انجام می دهند،نشان می دهد بخش هایی از مغز آنها بی کم و کاست در حال فعالیت است.

– یکی از شعرهای محبوب کودکان نوپا شعر “عمو زنجیرباف ” است. بچه ها عاشق تقلید صدای حیوانات هستند.

نوع بازی :

* شعر ” عمو زنجیرباف ” را برای کودکتان بخوانید.

* می توانید حیوانات مختلفی را نام ببرید و صدای آن ها را درآورید.

* عوض کردن واژه ها، دامنه لغات کودکتان را افزایش می دهد.

* برای اینکه کودکتان را بیشتر تشویق به بازی کنید، این شعر را به صورت متوالی بخوانید، یعنی اسم حیوان ها و صدایشان را پشت سر هم بگویید. برای مثال بگویید:

” بابا اومده، چی چی آورده،

نخود و کشمش با صدای چی؟

با صدای سگ : هاپ،هاپ،هاپ.

با صدای گربه میو، میو.

با صدای جوجه : جیک، جیک .”

 

بازی نهم : وای خدا جون!

این شعر در کودکتان احساس امنیت ایجاد می کند.

نوع بازی :

* شعر زیر را برای کودکتان بخوانید :

” وای خدا جون،

وای خدا جون،

ببین کی اینجاس،

ببین کی اینجاس،

وای خدا جون،

(اسم کودکتان)…… عزیزم اینجاس.”

* کودکتان را بغل کنید و او را محکم در آغوش بگیرید.

* شعر را دوباره بخوانید،وقتی کودکتان را بغل کردید،او را به هوا ببرید و بعد او را پایین بیاورید و به گرمی ببوسید.

* سعی کنید او را تکان دهید یا به آرامی به اطراف بچرخانید و یا هر نوع حرکت محبت امیز دیگری انجام دهید.

 

بازی دهم : اسب سواری

تحقیقات نشان می دهد : پشت سر گذاشتن تجربه های مختلف و برقراری ارتباط عاطفی باعث رشد مغز کودک می شوند. این دو عامل از عوامل حیاطی برای رشد کودک هستند.

نوع بازی :

* روی صندلی بنشینید، کودک تان را روبه روی خود روی پاهایتان بنشانید. او را از کمر بگیرید و زانوهایتان را بالا و پایین کنید.

* شعر زیر را برایش بخوانید :

پی تی کو  پی تی کو ،

پی تی کو  پی تی کو

زانوی بابا اسب منه

اسب سواری کیف داره

پی تی کو  پی تی کو

پی تی کو  پی تی کو

اسبو نگه دار

هب!

(کودک تان را به خود نزدیک کنید و محکم در آغوش بگیرید.)

* دوباره شروع به بالا و پایین انداختن کودکتان کنید و همزمان شعر زیر را برایش بخوانید :

” پی تی کو پیت،      پی تی کو پیت

می ریم بالا،            می ریم بالا.

(کودکتان را به هوا بلند کنید.)

پی تی کو پیت،     پی تی کو پیت،

ببین ….. (اسم کودک تان ) می یاد پایین.”.

(همین طور که دارید کودک تان را پایین می آورید، او را از زیر بغل محکم بگیرید.)

منبع : کتاب بازی معجزه می کند

 

(مامانای مهربون نظر یادتون نره!)

 

 

 

 

۱۰ comments

  • سلام. عالی بود بازیها منو دخترمو به هم خیلی نزدیک میکنه
    فقط مشکل این که خود من آن تحرک و هیجان و انرژی رو ندارم. زود خسته میشم.

  • خیلی وقته دنبال بازیهای مناسب برای سن کودکم می گردم ممنون که در اختیارمون گذاشتین چیزی که به نظر من قوه آموزش با زیهاست اینه که توضیح دادید هر بازی بهآموزش چه چیزی در بچه کمک می کنه

  • باسلام وتشکر از سایت خوبتون.پسرم ۲۳ماهشه کلمات را ادا میکنه درست صحبت نمیکنه مشکلی که من وشوهرم را ناراحت میکنه اینکه بعض موضع خیلی عصبی میشه وهرچی را پرت میکنه به سمت ما در برخورد با کودکان بزرگتر یا کوچکتر خودش بخصوص دخترا حالت پرخاشگری داره وبه سمت آنها میره تا بزنه بدون اینکه آنها بخوان بهش آسیب برسونن این کار در مغازه ها وفروشگاهها بیشتر اتفاض میفته.ممنون میشم راهنمایی کارشناسانه تون را از طریض ایمیلjbahraini@ymail.comیا تلفن۰۹۱۹۶۲۳۶۹۵۵ بفرستید.باتشکر

    • با سلام
      با توجه به سن کم پسرتان شما باید از روش های پیشگیرانه و حواسپرتی بیشتر استفاده کنید یعنی در مکان های عمومی او را سرگرم کنید، ضمن اینکه در صورت برخورد فیزیکی او با کودکان دیگر به او یاد آوری کنید که اجازه ندارد کسی را بزند اما خودتان فریاد نکشید و پر خاشگر نباشید و بیشتر توجه خود را به کودک آسیب دیده معطوف کنید.
      با نحوه عملکرد خود به کودک نشان دهید از رفتار کودک بدتان می آید نه خود او.هرگز نگذارید با رفتار پرخاشجویانه یا ناخوشایند به نتیجه ی دلخواهش برسد.در ضمن خوب است کودکتان را از سن پایین به همراهی و بازی با دیگر کودکان عادت دهید.

  • واقعا سایت شما خیلی آموزنده است و به ما مادران و پداران کمک می کند تا کودک خود را بهتر بشناسیم و بهتر آموزش و بهتر تربیت کنیم.ممنونم

پاسخی دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 6 = دو

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>