اسید فولیک

 

 از زمانی که استفاده از وسایل ضد بارداری را کنار گذاشتید تا هفته ی دوازدهم بارداری باید از قرص اسید فولیک استفاده کنید. اسید فولیک، که فولات یا فولاسین نیز نامیده می شود،یکی از ویتامین های ب است. این ویتامین یکی از چند ماده ی غذایی است که معلوم شده است تا 70٪ از نواقص لوله ی عصبی(NTDها) مانند اسپینا بیفیدا یا آنانسفالی جلوگیری می کنند. لوله ی عصبی، که بعدا ستون فقرات کودک را تشکیل می دهد، به فاصله ی کوتاهی پس از باردار شدن شکل می گیرد، شاید حتی قبل از اینکه متوجه بارداری خود شوید. در صورت کمبود اسید فولیک، ممکن است لوله ی عصبی در امتداد طول خود کاملا جوش نخورد، و منجر به بیرون زدن طناب نخاعی و عارضه ای به نام اسپینا بیفیدا شود. نوزادان مبتلا به آنانسفالی نیز به فاصله ی کوتاهی پس از تولد می میرند زیرا بخش بزرگی از مغز یا همه ی آن را ندارند.

منابع اسید فولیک

منابع غذایی طبیعی خوب برای اسید فولیک شامل :

  • سبزیجات برگدار با رنگ سبز تیره مانند اسفناج و کلم بروکلی(سعی کنید سبزیجات را به صورت کمی بخار پز یا خام مصرف کنید)
  • برخی از میوه ها خصوصا مرکبات
  • حبوبات مانند نخود و لوبیا
  • جوانه گندم (به دلیل وجود میکروب هایی در جوانه گندم که با شستن از بین نمی رود بهتر است مادران باردار آن رابصورت پخته در انواع غذا ها مصرف کنند)
  • مخمر
  • زرده تخم مرغ (به صورت پخته )

 توجه داشته باشید با این همه نباید فقط بر منابع غذایی متکی باشید.برای اطمینان باید به محض توقف استفاده از وسایل ضد بارداری ،شروع به مصرف قرص های اسد فولیک کنید.

نکته:اگر قبلا کودکی با نقص لوله ی عصبی به دنیا آورده اید، خطر به دنیا آوردن کودک دوم با همان نقص برای شما بیشتر است. در این صورت، پزشک به شما توصیه خواهد کرد هر روز مقدار بیشتری اسید فولیک (4 میلی گرم) مصرف کنید.