بازی برای افزایش هوش و خلاقیت از ۹ تا ۱۲ ماهگی

 

بازی اول : بابا و مامان و عمو یادگار

تحقیقات نشان می دهد : یک رابطه ی عاطفی قوی با تحت تاثیر قرار دادن سیستم های بیولوژیکی کودک ،اضطراب را کاهش می دهد .

_در این بازی وانمود کنید میخواهید کودکتان را زمین بی اندازید اعتماد او به شما بر هر ترسی در او غلبه خواهد کرد و او از این شور و هیجان لذت خواهد برد.

نوع بازی :

*کودکتان را رو به خود روی پاهایتان بنشانید و همین طور که زانوهایتان را بالا و پایین می کنید ،شعر زیر را برایش بخوانید:

«مامان و بابا و عمو یادگار،

رفتن با اسب دریا کنار.

بابا افتاد ،

مامان افتاد،

عمویادگار پی تی کو پی تی کو

رفت تا رسید دریا کنار .

عمو یادگار پی تی کو پی تی کو

رفت تا رسید دریا کنار .

*وقتی به عبارت «بابا افتاد »رسیدید ، کودکتان را محکم بگیرید و وانمود کنید دارید از یک طرف می افتید .

همین کار را در موقع گفتن عبارت «مامان افتاد »،تکرار کنید و این بار وانمود کنید دارید از طرف دیگر می افتید .

بازی دوم : داخل و خارج

 تحقیقات نشان می دهد : تجربه هایی که کودک در ماه های اول زندگی پشت سر می گذارد تاثیر بسزایی روی نحوه ی شکل گیری مدارهای عصبی در مغزش دارد .

_درک مفاهیم مکانی از قبیل داخل، خارج ، پشت، زیر، رو و… در رشد مغز تاثیر بسزایی دارد. انجام بازی هایی که درک کودک را از مفاهیم مکانی بالا می برد، برای سال های آینده اش خیلی مفید است .بهتر است با مفهوم داخل و خارج شروع کنید.

نوع بازی :

*جعبه یا پاکت کاغذی بزرگی را بردارید و یکی از اسباب بازی های مورد علاقه ی کودکتان را توی آن بگذارید

*به کودکتان کمک کنید تا دستش را توی پاکت کند و اسباب بازی را پیدا کند و آن را درآورد.

*دوباره اسباب بازی را در پاکت یا جعبه بگذارید و چندین بار بازی را تکرار کنید .

*شعری از خودتان بسازید(مهم نیست که چندان معنا دار نباشد) و هر بار که اسباب بازی را سر جایش برمیگردانید آن را بخوانید. مثلا بگویید :

«داخل جعبه

بیرون جعبه

خرگوشک من ،بیرون جعبه اس

حالا دوباره می ره تو لونه اش .»

(کلمه ی «لونه اش» را بلند تر ادا کنید .)

بازی سوم : دست می زنم به چشمام

تحقیقات نشان می دهد : نوازش کردن و ابراز محبت به کودک به گوارش او کمک می کند واز اضطراب و ناراحتی او می کاهد.

_این شعر به کودکتان کمک میکند اندام های خود را بهتر بشناسد.

نوع بازی :

*شعر زیر را بخوانید و اول به اعضای مختلف بدن خودتان اشاره کنید:

«دست می زنم به چونه م ،به گونه م،به موهام ،

دست می زنم به کله م،به پاشنه م،به چشمام،

دست می زنم به زانوم ،به گردنم ،به گوشام ،

بعد خم می شوم دست می زنم به پاهام.»

*بعد دست کودکتان را بگیرید و همین طور که دارید شعر را دوباره می خوانید(این بار او را خطاب قرار دهید)، به اعضای بدن او اشاره کنید مثلا بگویید :

«دست می زنم به چونه ت ، به گونه ت ، به موهات…»

*می توانید جمله هایی با همین وزن و قافیه برایش بخوانید

بازی چهارم : اسباب بازی های حلقه ای

تحقیقات نشان می دهد : کمک به رشد مغز کودک به این معناست که او را مدام در محیط هایی قرار دهیم که هم از نظر عاطفی و هم از لحاظ فکری تحریک کننده و جذاب و غنی باشند.

_با مجموعه ای از حلقه های بزرگ و کوچک می شود بازی های زیادی را به منظور رشد ذهنی کودک انجام داد.با تمام اسباب بازی ها می شود بازی های نو و جذابی انجام داد.

به کودکتان کمک کنید تا راه های مختلف بازی با اسباب بازی ها را یاد بگیرد.

*با در نظر گرفتن مهارت ها و نیاز های تکاملی کودکتان او را تشویق کنید یکی از کار های زیر را انجام دهد:

  • حلقه ها را از بزرگ به کوچک یا کوچک به بزرگ یا هر روش دیگری روی هم بچیند.
  • حلقه ها را پرتاب کند.
  • حلقه ها را دور انگشت هایش بیندازد.
  • حلقه ها را توی دهانش بگذارد.
  • حلقه ها را بچرخاند.

بازی پنجم : کوچولو کجاست؟

تحقیقات نشان می دهد :امروزه دانشمندان به این اطمینان رسیده اند که نحوه ی برقراری ارتباط والدین با کودک و نیز تجربه هایی که برایش فراهم می کنند،روی قدرت یاد گیری و رشد عاطفی او تاثیر می گذارد.

_می توانید این بازی را با عکس های اعضای خانواده یا دوستانتان هم انجام دهید.

نوع بازی :

*چند تا از عکس هایش را بردارید و در جاهای مختلف پنهان کنید.

*جاهایی را انتخاب کنید که برای کودکتان آشناست، مثلا بالای جایی که پوشکش را عوض می کنید ، توی جعبه ی اسباب بازی هایش یا زیر بشقابش.

*به او بگویید :«بیا کوچولو رو پیدا کنیم!»

*سوال های مختلفی از این قبیل بپرسید : «نکنه تو ظرف شوییه؟»، «نکنه روی صندلیه؟»

*در آخر از او بپرسید :«نکنه توی جعبه ی اسباب بازیه(یا هر جای دیگری که آن را گذاشته اید )؟»

*وقتی کودکتان عکس مورد نظر را پیدا کرد،تشویقش کنید و برایش دست بزنید.

بازی ششم : وروجک آهسته،توی قوطی نشسته

تحقیقات نشان می دهد : خانه سازی ،اجرای حرکت های نمایشی و نقش بازی کردن،باعث تقویت حس کنجکاوی،توانایی ریاضی و قدرت بیان کودک می شوند و کمک می کنند در آینده بهتر بتواند مشکلاتش را حل کند.

– این بازی دوست داشتنی به کودک نشان می دهد که غافلگیر کردن می تواند بامزه باشد!

نوع بازی :

* کودکتان را در آغوش خود بنشانید.

* دست هایتان را مشت کنید و شست تان را زیر بقیه ی انگشت هایتان جمع کنید.

* شعر زیر را برای کودکتان بخوانید . وقتی به عبارت ” چرا،می یام” رسیدید، انگشت شستتان را ظاهر کنید.

” وروجک ما آهسته

توی قوطی نشسته

نمی یای بیرون ؟

چرا می یام”.

* کمک کنید کودکتان انگشت هایش را مشت کند و بعد به او نشان دهید چطور شستش را ظاهر کند.

* این بازی را به شیوه زیر هم می توانید انجام دهید :

خم شوید و بعد یکمرتبه بپرید بالا.

بازی هفتم : بازی موقع حمام

تحقیقات نشان می دهد : مهارت ها و توانایی های زبانی کودک در محیطی بیشتر تقویت می شود که از نظر گفتاری غنی باشد.

– شعر ” تیک و تیک و تاک ” شعر کودکانه بسیار خوبی است که می توانید موقع حمام کردن کودکتان ان را برایش بخوانید و با او بازی کنید.

” تیک و تیک و تاک ،

تیک و تیک و تاک.

موشه از دیوار دوید بالا.

یه دفه ساعت ، یه دونه زنگ زد

موشه از دیوار دوید پایین.

تیک و تیک و تاک

تیک و تیک و تاک.

* همزمان با گفتن عبارت ” موشه از دیوار دوید بالا ” ، لیف یا صابون را به آرامی ، از پایین به بالا روی دست کودک بکشید.

* موقع گفتن  عبارت ” موشه از دیوار دوید پایین ” ، لیف را از بازوی کودک به سمت مچ دست او بکشید.

* می توانید این بازی را با بالا و پایین کردن یک اسباب بازی در کنار دیواره ی وان هم انجام دهید.

بازی هشتم : چشمک زدن

تحقیقات نشان می دهد : تحقیقات ثابت کرده است بالاترین میزان یادگیری و درک موسیقی بلافاصله بعد از تولد است. در مغز نوزادان تعداد زیادی ژن و سیناپس عصبی وجود دارد که ان ها را فورا آماده یادگرفتن موسیقی می کند.

– موسیقی ریتم زبان را نظم می دهد.

نوع بازی :

* همینطور که دست های کودکتان را در دست گرفته اید،شعر زیر را برایش بخوانید.

* وقتی به آخرین کلمه هر مصرع رسیدید ، دست های او را به هم بزنید و ان کلمه را برای تاکید بلندتر ادا کنید.

” چشمک بزن ستاره

کوچولو تو رو دوست داره

(دست هایش را به هم بزنید)

اون بالا توی آسمون

چشمک بزن برامون

( دست هایش را به هم بزنید)

چشمک بزن ستاره.

(دست هایش را به هم بزنید)

کوچولو تورو دوست داره

(دست هایش را به هم بزنید)

(به جای کوچولو اسم کودکتان را بگویید .)

بازی نهم : شعر دندان

تحقیقات نشان می دهد : عشق و محبتی که والدین به کودک نشان می دهند پیوند عاطفی محکمی بین ان ها و فرزندشان ایجاد می کند. ابراز این عشق و علاقه تاثیر به سزایی روی نحوه ی برقراری اتصالات در مغز کودک دارد.

– این بازی یکی از بازی هایی هست که بچه ها خیلی دوست دارند و ممکن است برای خودنمایی در مقابل دوستان و آشنایان از ان استفاده کنند.

نوع بازی :

* به کودکتان یاد بدهید دهانش را باز کند و دندانهایش را نشان دهد.

* زبانتان را به او نشان دهید و ببینید آیا کودکتان از شما تقلید می کند یا نه.

* حالا زبانتان را روی دندان های بالایی تان بمالید.

* شعر زیر را بخوانید و حرکت های گفته شده را انجام دهید :

” بیست و چار تا اسب سفید

(به دندان هایتان اشاره کنید)

ایستاده بودن ردیف

یه گاو قرمز رسید

(زبانتان را نشان دهید)

همشونو از دم لیسید

(زبانتان را به دندان های بالایی تان بمالید ).”

* دوباره شعر را بخوانید و به دندان ها و زبان کودکتان اشاره کنید.

* او را تشویق کنید زبانش را به شما نشان دهد و ان را روی دندان های بالایی اش بکشد.

بازی دهم : آشنایی با کتاب

تحقیقات نشان می دهد : سفر یادگیری زبان از رحم مادر آغاز می شود، یعنی از جایی که جنین پیوسته صدای مادرش را می شنود.

یکی از هدیه های فوق العاده خوبی که می توانید به کودکتان بدهید این است که با صدای بلند برایش کتاب بخوانید.

کودکان به شکل کتاب، دیدن تصاویر ، ورق زدن صفحات ،در دست گرفتن و لمس کردن کتاب علاقه دارند.

نوع بازی :

* به عکسی اشاره کنید و بگویید عکس چه چیزی است. وقتی به یک عکس چند بار اشاره کنید،کودکتان اسم شی یا شخص را یاد می گیرد.

* از کودکتان بپرسید : ” …… کجاست ؟ “. ببینید آیا به عکس مورد نظر شما اشاره می کند یا نه.

* بگذارید کودکتان کتاب را در دست بگیرد، آن را زمین بیندازد یا صفحاتش را ورق بزند. این نوع امتحان کردن، راه را برای  ” خوب صحبت کردن ” و ” خوب خواندن ” هموار می کند و اوقات خوشی را برای شما و کودک تان به ارمغان می آورد.

* همان کتاب را چندین بار برای کودکتان بخوانید.

بازی یازدهم : آواز خواندن

تحقیقات نشان می دهد : خواندن شعر و انجام بازی های موزیکال کودکانه در حقیقت تمرین های عصبی هستند که به کودکتان کمک می کنند الگوهای زبانی و مهارت های حرکتی را یاد بگیرد.

– در حینی که کودک شما دارد مهارت های زبانی اش را افزایش می دهد ، قطعا از کشف کارهای دیگری که می تواند با دهانش انجام دهد لذت خواهد برد.

نوع بازی :

* شعر ی  را که کوچولوی شما از شنیدن ان لذت می برد انتخاب کنید ، شعرهای محبوبی مثل ” چشمک بزن ستاره ” ، ” تپلویم تپلو ” ، ” یه توپ دارم قلقلیه ” و امثال ان.

* شعر را به روش های مختلف برایش بخوانید-

مثلا با صدای بلند ، با صدای آهسته ، زیر لب و غیره.

* هر چه کودک شما این شعر را به شیوه های متنوع تری بشنود ،بیشتر سعی می کند از شما تقلید کند و مهارت های زبانی اش بیشتر تقویت می شود.

بازی دوازدهم : چهره شاد

تحقیقات نشان می دهد : محققان دریافته اند کودکان قصه هایی را که احساسات عمیق آنها را برمی انگیزد ، بهتر به خاطر می سپارند.

– با استفاده از قصه کودکتان را تشویق کنید احساساتش را بروز دهد.

نوع بازی :

* تصاویر بچه های شاد و خندان را از مجله ها جدا کنید. عکس های رنگی بهتر است.

* آن عکس ها را روی مقوا بچسبانید و همراه با کودکتان به ان ها نگاه کنید.

* در مورد احساساتی که در ان عکس ها به تصاویر کشیده شده است با کودکتان حرف بزنید. تصاویر یک چهره شاد در ذهن کودک شما نقش می بندد و اتصالات جدیدی را در مغز او ایجاد می کند.

* همراه با کودکتان به چهره های شاد نگاه کنید و همین طور که به او لبخند می زنید برایش شعر بخوانید.

بازی سیزدهم : تکرار کن !

تحقیقات نشان می دهد : حرف زدن با کودک به گسترش دامنه لغت او در اینه کمک می کند.

– تقلید کردن یک مهارت ذاتی در کودکتان است .

نوع بازی :

* کلمه ای را بگویید و کودکتان را تشویق کنید از شما تقلید کند و ان را تکرار کند.

* کلمه هایی را انتخاب کنید که برایش آشنا هستند. در ضمن بهتر است با کلمه های یک بخشی شروع کنید.

* شما احتمالا این کار را تا حالا با پرسیدن و یاد دادن چیز هایی از قبیل ” گاوه چی می گه؟ ” انجام داده اید.

* هر بار که کودکتان گفته های شما را تکرار کرد ، او را تشویق کنید و در آغوش بگیرید.

* بعضی از کلمه های یک بخشی آسان عبارتند از :

” آب” و ” باد” .

کلمه های دو بخشی زیر هم برای شروع کلمه های ساده ای هستند :

” بابا ” ، ” مامان ” ، ” انار” ، ” بای بای ” .

منبع : کتاب بازی معجزه می کند

 

۳۶ comments

  • سلام من پسرم ۱۰ ماهشه خیلی بچه محتاطیه از خیلی چیزا میترسه یه غریبه ببینه خیلی گریه میکنه
    ازتوپ کوچولو نمیترسه اما دست به توپ بزرگ نمیزنه وقتی ما با اون توپ بازی میکنیم میخنده و جیغ میزنه اما اصلا دست بهش نمیزنه یا وقتی یه ماشین اسباب بازی رو روشن میکنم و جلوش میذارم ازش میترسه فقط از دور بهش نگاه میکنه
    چیکار کنم خیلی نگرانشم

    • در پاسخ به مامان مانی
      با سلام
      حتما نیاز است کودک بررسی دقیقی شود. ولی سعی کنید اسباب بازی هایی که کودک کنترل کافی بر روی اونها ندارد مثل اسباب بازی های کوکی و پر سرو صدا که باعث ترسش می شود را از او دور کنید و سعی نکنید ترسش را بریزید چون باعث احساس عدم امنیت بیشتر میشود…

  • سلام روزتون بخیر من پسر م ٨ماه ونیم هستش ولی تقلید نمیکنه بای بای و کف زدن هم انجام نمیده مثلا بازی گذاشتن وسیله تو جعبه هم زیاد توجه نمیکنه وبا دختر بچه هم سنش که مقایسه میکنم این کارا رو انجام میده خیلی نگران میشم چی کار باید بکنم؟ممنون میشم جوا ب بدید

    • در پاسخ به آذین
      در مورد کارهایی که گفتین می توانیم به کودک فرصت بیشتری دهیم و می تواند جای نگرانی نباشد.ولی برای اطمینان بیشتر یک ارزیابی با پزشک کودک یا روانشناس کودک می توانید انجام دهید

  • با سلام و تشکر بابت مطالب مفیدتون
    من پسر نه ماهه ای دارم که بسیار کنجکاو . از پنج ماهگی چهار دست و پا میره. به همه چیز دقت میکنه و تمام وسایل اطرافشو به خوبی میبینه و میخواد بگیرتشون. یعنی یک لحظه آرامش نداره و مدام در تلاطم که به وسایل دست بزنه و اونارو بگیره اگه اسباب بازی جلوش بریزم برای چند لحظه ای با اونا مشغول میشه و باز راه میافته تا به چیزای دیگه دست بزنه. اصلا مثل بچه ها دیگه آروم تو بغل نمیشینه و مدام میخواد حرکت کنه . خوش اخلاق و خوش رو و زود با بقیه جوش میخوره اما فقط برا چند لحظه تو چشا نگاه میکنه و میخنده و باز میخواد بره اینور اونور . خوب متوجه تغییرات میشه و افراد غریبه رو از آشنا تشخیص میده
    مشکلی که هست تحرک و کنجکاوی بیش از اندازه اشه و اینکه هیچ کاری رو تقلید نمیکنه
    الان نه بای بای میکنه نه دست میزنه و نه حرفی
    حتی وقتی دستاشو میگیرم که بای بای کنه دستشو میکشه و موقع دست زدنم هم دستاشو مشت میکنه و اصلا دوست نداره دستشو بگیرم که دست بزنه
    میخواستم بدونم مشکلی هست یا بخاطر تحرک بیش از اندازه اشه که چیزی یاد نمیگیره و تقلید نمیکنه
    البته خودش باهوشه و سعی میکنه از همه چیز سر در بیاره هر چیزی که قائم کنیم با چشاش دنبال میکنه و ذهنش از اون منحرف نمیشه

  • سلام کودک من ۹ ماهه اس.فقط وقتی از چیزی کلافه اس با گریه مامان میگه.و بابا و به به رو خییییلی کم بکار میبره.برای بیشتر شدن حرف زدنش چیکار کنم

    • در پاسخ به مهیار
      با سلام
      به کودک برای حرف زدن فشار وارد نیاورید و گفتگو و توضیح دادن مسایل پیرامونش از سمت والدین زیاد باشد تا مطمین شویم تحریکات به اندازه کافی به مغز می رسد…

  • سلام خسته نباشید .مطالب سایت خیلی خوبن..سوالهایی هم که پرسیده میشه عالیتر.جز اینجا چطوری میتونیم با شما ارتباط داشته باشیم

  • با سلام و تشکر از مطالب جالبتون*
    دخترمن ده ماهشه خیلی خوب تقلید میکنه و در کل توی خونه خیلی خوب بازی میکنه اما وقتی مهمونی میریم و در محیط جدیدی قرار میگیره بشدت از همه وحشت میکنه و فقط گریه میکنه و دوست نداره از بغلم جدا بشه…من ازین موضوع خیلی ناراحتم چون دوست دارم تو گروههای دیگه هم بازی کنه…من شهرستان زندگی میکنم و رفت و آمد زیادی هم نداریم…مثلا هفته ای یکبار…میشه لطفا راه حل این مشکل رو به من نشون بدید؟
    بازهم تشکر

    • در پاسخ به گلی
      با سلام
      کودکان در این سنین اضطراب جدایی و ترس از غریبه ها را تجربه می کنند که کاملا طبیعی است. عجله نکنید و فشار ی بر روی کودک برای ارتباط سریع با دیگران نیاورید, بعد از اینکه اعتماد شکل گرفت و ماه رشدی اش بالا رفت به تدریج ارتباطات بهتری برقرار خواهد کرد…

  • سلام
    ممنون از آموزشهای مفیدتون
    یک سوال : نظرتون در مورد کتابهای تقویت هوش نوزاد از سه تا دوازده ماهگی دکتر بیاتریس میلر چیست؟
    از ۸ ماهگی، دختر من دیگه دقت به تصاویر نداره و بیشتر میخواد کتاب و دهنش بذاره…
    اگر راهکاری هست لطفاً بفرمایید. ممنون

    • در پاسخ به لیلا
      با سلام
      به هیچ عنوان کودک را برای دیدن تصاویر تحت فشار قرار ندهید و اگر کودک مایل به دیدن نبود فعالیت دیگری را جایگزین کنید ، هیچ چیز مهمتر از جلوگیری از فشار و استرس به مغز نمی باشد…

  • سلام مطلبتون خیلی عالی بود…ممنون
    چندتا سوال داشتم که ممنون میشم اگه پاسخ بدید:
    اینکه من چند بار چیزی رو تکرار میکنم مثل صدای گاو و نوزاد ۹ ماهه‌م تکرار نمیکنه جای نگرانی داره یا خیر؟
    و آیا شیطنت زیاد مانع تمرکز حواس برای یادگیری میشه؟
    و آیا دیدن تلوزیون و کارتن و موسیقی های کودکانه برای نوزاد پیشنهاد میشه یا خیر؟

    • در پاسخ به ساجده
      با سلام
      در مورد سوال اول جای نگرانی نیست به شرطی که کودک سایر مسایلش طبیعی و سایر ارتباطاتش در محیط و با شما مشکلی نداشته باشد…
      سوال دوم شما بستگی به موقعیت و سن کودک دارد، البته در سنین بالاتر به طوری که شیطنت از مرزها بگذرد و حالت اختلال داشته باشد این امر ممکن است…
      دیدن تلویزیون برای کودکان زیر دو سال پیشنهاد نمی شود ولی صوت های ملایم و متناسب برای نوزاد ایرادی ندارد…

  • سلام. ممنونم از راهنمایی هاتون.
    دخترم هشت ماهش تموم شده بهترین اسباب بازی ک براش تهیه کنم و کتاب قصه هایی که ک متناسب سنش هست و میشه براش بخونم چی هست؟ممنون میشم راهنماییم کنین.

    • در پاسخ به طاها
      با سلام
      والد عزیز کودک نه ماهه بسیار کوچک است و صحبت کردن زیاد در این زمینه با او فایده ای ندارد، سعی کنید تا جای ممکن محیط او را ایمن سازید تا از چنین اشیایی دور باشد.

  • با سلام. مطالب بسیار خوب بودند. فقط یک سوال برایم پیش آمد و آن اینکه من وقتی کتابی را در اختیار دهتر ۹ ماه و نیمه ام قرار میدهم او کتاب را در دست میگیرد و تلاش برای پاره کردن آن دارد. اگر کتاب را از دستش بگیرم میترسم که از کتاب زده شود. اگر از دستش نگیرم میترسم عادت کند که همه کتاب ها را همیشه پاره کند. چه باید کرد؟؟؟؟

    • در پاسخ بهmalihe
      با سلام
      شما می توانید با قرار دادن کتاب حمام در دسترس کودکتان این نگرانی را برطرف کرده و کم کم با بزرگتر شدن کودک او را با کتاب کاغذی آشنا کنید.

  • نوزاد ۹ماهه ما هر وسیله ای که جلوش باشه میخواد بکنه داخل دهنش ..لطفا بفرمایید برای جلوگیری از این کار چه باید بکنیم

    • در پاسخ به فری
      با سلام
      چون کودک شما در مرحله ی دهانی قرار دارد این کار کاملا طبیعی است فقط باید دقت شود از لحاظ ایمنی و سلامت اشیا کوچک و کثیف در دسترس او نباشند.و از طریق حواسپرتی و جایگزین های مناسب می توانید او را در موارد لازم منع کنید.

    • در پاسخ به فری
      با سلام
      ممنون از شما- بیشتر کودکان اولین گام های خود را در اولین سالگرد تولد خود برمی دارند اما زمان طبیعی برای رسیدن به این پیشرفت خیلی وسیع است.

    • با سلام
      حداقل زمان بازی با کودکان یک ۴۵ دقیقه در روز یا دو تا نیم ساعت می باشد که بازهم یاد آوری میکنم حداقل زمان بازی، اگر والدینی بتوانند با برنامه ریزی زمان بیشتری در روز با کودک خود بازی کنند مانند آن می ماند که زمان بیشتری برای صحبت کردن با فرزند خود گذاشته اند چرا که بازی کردن با کودکان همانند صحبت کردن با آنها میباشد که میتواند پیوند عاطفی بین والد و کودک را بیشتر کند. البته باید توجه داشته باشید که این حداقل زمان بازی باید توسط هر والد به صورت مجزا و گاهی اوقات بازی گروهی در روز وجود داشته باشد یعنی فقط بازی پدر با کودک یا فقط مادر، موجب رفع مسئولیت از والد دیگر نمیشود.

پاسخی دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یک × = 8

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>