لقاح تا هفته ی چهارم بارداری


تخمک گذاری
در حدود روز چهاردهم چرخه قاعدگی، یک تخمک بالغ از یکی از تخمدانها آزاد می شود و لقاح امکان پذیر می گردد. این تخمک توسط زبانه های واقع در انتهای لوله ی فالوپ گرفته و به درون آن کشیده می شود.تخمک می تواند تا ۲۴ ساعت به حیات خود ادامه دهد.اگر بارور نشود، در قاعدگی بعدی همراه با سلول های جداره ی رحم از مهبل دفع می شود.

 

لقاح
اسپرم ها در مخاط ترشح شده توسط گردن رحم شنا می کنند و با عبور از رحم به لوله ی فالوپ می رسند. اگر تخمکی آزاد نشده باشد، اسپرم ها می توانند تا ۴۸ ساعت در لوله ی فالوپ زنده بمانند.اسپرم ها حامل ماده ای هستند که می تواند پوشش خارجی تخمک را حل کنند، تا یکی از آن ها بتواند در آن نفوذ کند. به محض اینکه یکی از اسپرم ها موفق شد وارد تخمک شود، اسپرم دیگری نمی تواند وارد آن شود. اسپرم وارد شده دم خود را از دست می دهد و سر آن شروع به متورم شدن می کند. سپس با تخمک ادغام می شود و یک سلول واحد را تشکیل می دهد.

 

تقسیم سلول
تقریبا بلا فاصله، سلول مذکور شروع به تقسیم شدن می کند. همراه با پایین آمدن در امتداد لوله ی فالوپ، به تقسیم خود ادامه می دهد و سلول های بیشتر و بیشتری را تشکیل می دهد.

 

رسیدن به رحم
تقریبا در روز چهارم پس از لقاح، تخمک به حفره ی رحم می رسد. در این زمان به صورت توده ای گرد با حدود ۱۰۰ سلول در آمده است که مرکز آن پر از مایع ایت، اما هنوز کوچکتر از آن است که با چشم غیر مسلح دیده شود.این توده تا چند روز به صورت شناور در حفره ی رحم باقی می ماند.

 

 

 

 

 

 

لانه گزینی

تقریبا در پایان هفته ی سوم، تخمک بارور شده شروع به جاسازی خود در جداره ی نرم و ضخیم رحم می کند. این فرایند را لانه گزینی می نامند. وقتی تخمک محکم به جداره ی رحم چسبید،لقاح کامل شده است. زبا نه های اسفنجی متصل به سلولهای خارجی جنین شروع به فرو رفتن در جداره ی رحم می کنند تا به رگهای خونی بدن مادر متصل شوند. این زبانه ها بعدا جفت را تشکیل می دهند. بعضی از سلول ها نیز به شکل بند ناف و پرده هایی که جنین را محافظت می کنند در می آیند. سلول های داخلی به سه لایه تقسیم می شوند، که هر یک از این سه لایه به شکل بخش هایی مختلف بدن کودک در می آید.