بلوغ چیست؟

پرسش: بلوغ چیست؟

  • چرا صدای  سعید خنده دار شده است؟
  • هورمون چیه؟
  • سینه های من کی بزرگ میشن؟
  • نوجوانی چیه؟
  • چرا بین پا های من مو در آمده؟

وقتی کودک شما شروع به پرسیدن درباره ی بلوغ می کنه آن را جدی بگیرید، زیرا نشان دهنده ی آن است که او به بزرگ شدن فکر می کند. کودکان کمتر از شش سال به ندرت چنین توجهی به بلوغ دارند؛ پرسش های آنها ممکن است ناشی از دیدن تغییراتی در بچه های فامیل باشد.

رهنمود هایی برای پاسخ های شما:

  • هرگز به پاسخ دادن به پرسش های کودکتان درباره ی بلوغ طفره نروید.
  • برای یافتن نقطه ی شروع مناسب، از کودکتان بپرسید: “چه چیز بخصوصی درباره ی بلوغ توجه تو را جلب کرده است؟ ”  یا ” آیا تا بحال چیزی درباره ی بلوغ شنیده ای؟ “
  • هنگامی که کودکتان ده ساله شد، می توانید تجربه ی خودتان از بلوغ را با او در میان بگذارید.
  • هرگز کودکتان را مسخره نکنید و به حریم خصوصی او احترام بگذارید. این کار او را تشویق می کند تا هنگامی که بزرگ شد برای پرسیدن پرسش های مشکل تر نیز به سراغ شما بیاید، زیرا می داند او را مورد قضاوت و انتقاد قرار نخواهید داد.

بهترین شیوه ی آماده کردن کودکتان برای بلوغ این است که به او اطلاعات دقیقی درباره ی همه ی تغییراتی که در پسران و دختران رخ خواهد داد، مانند قاعدگی و قابلیت باروری، احتلام و … بدهید.

پاسخ های شما:

پاسخ برای سنین ۲ تا ۴ سال: کودکان زیر چهار سال به ندرت این پرسش را می پرسند، مگر آنکه این واژه را از دهان دیگران شنیده باشند. اگر یک کودک سه و نیم ساله ی دارای قدرت تشخیص این پرسش را پرسید، پاسخ خود را بر پایه ی پاسخ ارایه شده در زیر برای گروه سنی ۴ تا ۶ سال، آماده کنید.

پاسخ برای سنین ۴ تا ۶ سال: بلوغ زمانی است که تغییرات هیجان انگیزی در بدن تو اتفاق می افتد و تو واقعا شروع به بزرگ شدن می کنی. در این زمان سینه ی دختران شروع به بزرگ شدن می کند و صدای پسران بم تر می شود. گاهی اوقات پسران و دختران شروع به جوش زدن می کنند، اما تو تا زمان بلوغ خیلی فاصله داری.

 پاسخ برای سنین ۶ تا ۸ سال: بلوغ زمانی در نوجوانی است که قد تو بلند می شود و بدنت شروع به تغییر شکل می کند. در دخترها سینه ها بزرگتر و در پسرها شانه ها پهن تر و عضلانی تر می شود. دختران قاعدگی ماهیانه خود را شروع می کنند که نشان می دهد بدن آنها آماده ی به وجود آوردن کودک در سال های بعد است، و موهایی نیز در زیر بغل و بین پاهای آنها رشد می کند. پسران شروع به تولید اسپرم در بیضه هایشان می کنند و روی سینه ی آنها مو رشد می کند و بالاخره مجبور به اصلاح صورتشان می شوند. صدایشان هم خیلی بم تر می شود، مثل من (پدر).

 پاسخ برای سنین ۸ تا ۱۱ سال : هنگام بلوغ بدن تو رشد خیلی سریعی پیدا می کند، هم از نظر داخلی و هم از نظر خارجی. دختران معمولا چند سال زودتر از پسران شروع به تغییر می کنند. مواد شیمیایی خاصی که در بدن تولید می شود و به آنها هورمون می گویند موجب تغییر شکل بدن دختران می گردد. به طوری که کمر آنها کوچکتر، سینه ی آنها بزرگتر، و رانها و باسن آنها گردتر می شود و قاعدگی ماهیانه آنها در حدود سن دوازده یا سیزده سالگی شروع می شود. از آن پس دختر می تواند باردار شود یعنی بچه به دنیا بیاورد. هورمونهایی که در بدن پسران تولید می شود موجب رشد عضلات و پهن تر شدن شانه های آنها می شود و به آنها نعوظ و احتلام دست می دهد. آلت تناسلی و کیسه ی بیضه بزرگتر می شود و همه ی اینها نشانه ی آن است که تولید اسپرم شروع شده است و پسر قابلیت بارور کردن یعنی پدر شدن دارد. صدای پسران در سن سیزده یا چهارده سالگی شروع به دو رگه شدن یا بم تر شدن می کند و ممکن است در سن شانزده سالگی نیاز به اصلاح صورت پیدا کنند. در هر دو جنس دختر و پسر، موهایی بین پاها و زیربغل ظاهر می شود و ممکن است بدن آنها جوش بزند. تولید عرق نیز افزایش می یابد، بنابراین بهتر است زیادتر حمام بروند. به زمانی که این تغییرات اتفاق می افتد، دوران بلوغ می گویند. در طی سالهای بلوغ، دختران و پسران به طور طبیعی اندکی دمدمی مزاج هستند؛ با توجه به تغییرات مهم و هیجان انگیزی که در این زمان رخ می دهد، این مسئله چندان تعجب آور به نظر نمی رسد.

منبع: برگرفته از کتاب ” پرسشهای کودکانه”، نوشته دکتر استاپرد

 

۳ comments

پاسخی دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 9 = پنجاه چهار

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>