​​پرسش: بابا (مامان) کجا رفته است؟

پرسش: بابا (مامان) کجا رفته است؟

  • آیا (مامان) دیگه تو رو دوست نداره؟
  • چرا با بابا (مامان) دعوا می کنی؟
  • چرا بابا و مامان توی اتاقای جدا می خوابن؟

کودکانی که در گیرودار فروپاشی رابطه ی والدینشان گرفتار شده اند وضعی اندوهبار و نیاز فراوانی به حمایت عاطفی دارند. سعی کنید هنگام پاسخ دادن به پرسشهای آنها تا جای ممکن صادق باشید؛ ایت یکی از راه هایی است که می توانید به کودک بفهمانید با وجود آنچه که بین شما و همسرتان به عنوان یک زوج در جریان است، عشق و علاقه ی شما به او پا بر جاست. احساسات شخصی شما هر چه که هست، سعی کنید از همسرتان بد گویی نکنید، زیرا او هنوزهم پدر یا مادر کودک شماست.

رهنمودهایی برای پاسخ های شما:

  • اگر با همسر خود دچار اختلاف شده اید، به کودکتان اطمینان دهید که هر چند با هم توافق ندارید اما هر اتفاقی هم که بیفتد باز هم او را دوست خواهید داشت. اگر در حال رفع کدورت و آشتی هستید، کودکتان را نیز در این امر دخالت دهید تا همه ی اعضای خانواده با یکدیگر احساس همبستگی کنند.
  • جدایی شما دائمی باشد یا موقتی، بسیار ضروری است که کودکانتان درباره ی آینده ی خود احساس امنیت کنند. بنابراین به آنها اطمینان دهید که با اینکه پدر یا مادر از آنها دور شده است، باز هم در امنیت خواهند بود.
  • کودکان اغلب درباره ی چیز هایی نگران می شوند که هرگز به ذهن ما خطور نمی کند، مثلا اینکه چه کسی آنها را به مدرسه خواهد برد. همیشه از آنها بپرسید از چه چیزی نگرانند، همیشه حقیقت را طوری به آنها بگویید که بتوانند بفهمند و اگر به قدر کافی بزرگ شده اند آنها را از آنچه که در شرف وقوع است آگاه کنید. هرگز آنها را تا لحظه ی آخر بی اطلاع نگذارید زیرا اعتماد و احترام آنها را از دست خواهید داد.
  • توجه: پاسخهای این قسمت از نقطه نظر پدری که در حال جدایی از همسرش است، مطرح شده است. در صورت لزوم آنها را طوری تنظیم کنید که مناسب موقعیت شما شوند.

پاسخ های شما:

پاسخ برای سنین ۲ تا ۴ سال: مامان و بابا از هم عصبانی هستند، بنابراین شاید مامان تصمیم بگیرد که مدتی خانه را ترک کند و جای دیگری زندگی کند. مامان از اینکه نمی تواند پیش تو بماند واقعا ناراحت است، اما هنوز هم تو را خیلی دوست داریم و همیشه نیز همین طور خواهد بود. مامان تا جایی که بتواند به دیدن تو خواهد آمد، حداقل هفته ای یک بار.

پاسخ برای سنین ۴ تا ۶ سال: در حال حاضر بابا و مامان از هم دلخورند و بودن با کسی که آدم  از او عصبانی است کار مشکلی است. بابا و مامانها همیشه تا ابد کنار هم نمی مانند. بعضی وقتها آنها می فهمند که دیگر همدیگر را دوست ندارند. ترک کردن تو برای مامان کار سختی است، چون هنوز هم تو را دوست دارد اما هر هفته به دیدن تو خواهد آمد. یادت باشد که در این قضیه تو مقصر نبودی.

پاسخ برای سنین ۶ تا ۸ سال: در حال  حاضر بابا و مامان جدا از هم زندگی می کنند. ما درباره ی بعضی چیزها با هم توافق نداریم و دوست نداریم دائما از هم عصبانی باشیم، بخصوص که می دانیم این مسئله تو را ناراحت می کند. ما قصد داریم درباره ی همه چیز به دقت فکر کنیم تا بتوانیم دوباره با هم زندگی کنیم، اما شاید در این کار موفق نشویم. شاید با وجود تمام سعی و تلاشمان به این نتیجه بزسیم که دیگر همدیگر را دوست نداریم و نمی توانیم با هم زندگی کنیم. مامان هنوز تو را دوست دارد و این مساله تقصیر تو نیست و گناهی نداری. علت اینکه مامان خانه را ترک می کند این نیست که تو کار بدی کرده ای. من پیش تو می مانم و از تو مراقبت می کنم. مامان هم هر هفته به دیدن تو خواهد آمد.

پاسخ برای سنین ۸ تا ۱۱ سال : مطمئن باش من و مادر برای ادامه ی زندگی با هم، هر کاری که می توانستیم انجام دادیم. ما نمی خواهیم بچه هایمان را ناراحت کنیم و دوست داشتیم می توانستیم باز هم با شادی در کنار هم زندگی کنیم، اما نتوانستیم. من و مادر دیگر همدیگر را دوست نداریم و این حق مادر توست که سعی کند زندگی جدیدی را شروع کند. او همیشه تو را دوست خواهد داشت و برایت نامه خواهد نوشت، به دیدن تو خواهد آمد و با هم به تعطیلات خواهید رفت. رفتن او تقصیر تو نیست و تو به هیچ وجه در این مورد گناهی نداری. او خودش می خواهد برود. ما دیگر با هم زندگی نمی کنیم و از هم جدا خواهیم شد. این بدان معناست که ما دیگر زن و شوهر نیستیم، اما برای همیشه پدر و مادر تو خواهیم بود. ممکن است بعد از این هم کارهایی را با هم انجام دهیم، مثلا با هم به سینما برویم و بعد از آن هم بیرون غذا بخوریم.

منبع: برگرفته از کتاب ” پرسشهای کودکانه”، نوشته دکتر استاپرد

 

پاسخی دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه × 4 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>