چرا سیگار کشیدن بد است؟

 

هرچند امروزه افراد کمتری به طور دائم سیگار می کشند و سیگار کشیدن در بسیاری از اماکن عمومی ممنوع است، اما کودکان هنوز هم مرتبا در تماس با افراد سیگاری هستند و میزان سیگار کشیدن در نوجوانان در حال افزایش است. از آنجا که کودکان از سنین خردسالی یاد می گیرند سیگار یک ماده ی مخدر قانونی است که برای بدن زیان دارد، پس قطعا پرسش هایی درباره ی آن می پرسند. بخصوص اگر پدر یا مادر آنها سیگاری باشد.

رهنمودهایی برای پاسخ های شما:

  • حتی اگر خود شما سیگاری هستید، باید خطراتی را که سیگار برای سلامتی شما و سایر کسانی که دود سیگار شما را استنشاق می کنند دارد به کودکتان بگویید.
  • سعی کنید قویا این پیام را به کودکتان بفهمانید که بهتر است هر قدر هم که دوستانش به اصرار کنند، هرگز سیگار کشیدن را شروع نکند. بر این نکته تاکید کنید که ترک سیگار پس از معتاد شدن به آن بسیار سخت است.
  • اگر شما سیگاری هستید، باید در این باره که چرا سیگار می کشید صادق باشید.
  • مطالعات نشان داده که نگرش والدین به سیگار مهم است: اگر والدین ضد سیگار باشند، احتمال سیگار کشیدن کودکشان کمتر است.

پاسخ های شما:

  • پاسخ برای سنین ۲ تا ۴ سال: کودکان زیر  چهار سال به ندرت پرسشی درباره ی سیگار کشیدن می پرسند، اما اگر ببینند شخصی سیگار می کشد ممکن است کنجکاوی کنند. اگر یک کودک سه و نیم ساله ی داری قدرت تشخیص، این موضوع را پیش کشید، پاسخ های خود را بر پایه ی مطالب ارائه شده برای سنین ۴ تا ۶ سال آماده کنید.

 

  • پاسخ برای سنین ۴ تا ۶ سال: سیگار کشیدن همیشه برای آدم بد است. سیگار قلب و ریه های آدم را خراب می کند و به آدمهای اطراف هم آسیب می رساند. ترک کردن سیگار برای افراد سیگاری کار سختی است، پس بهتر است آدم هیچ وقت آن را شروع نکند.

 

  • پاسخ برای سنین ۶ تا ۸ سال: وقتی آدمها سیگار می کشند، جرم دود سیگار وارد ریه ی آنها میشود و دیگر نمی توانند به خوبی نفی بکشند. ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا این اتفاق بیفتد، برای همین بعضی از افراد سیگاری فکر هیچ وقت دچار این مشکل نخواهند شد. اما ما می دانیم که سیگار کشیدن باعث سرطان ریه و سکته ی قلبی می شود و آدمهای زیادی به علت این دو بیماری می میرند. خود من هم قبلا سیگار می کشیدم، اما حالا دیگر نمی کشم. من سیگار را وقتی تو در شکمم بودی ترک کردم، چون کشیدن آن به بچه ها آسیب می رساند.

 

  • پاسخ برای سنین ۸ تا ۱۱ سال: سیگار کشیدن هیچ وقت و برای هیچ کس کار خوبی نیست. سیگار باعث می شود ریه ها جرم بگیرند و خراب بشوند و این موجب بیماری های ریوی، از جمله سرطان می شود که سالانه هزاران نفر را می کشد. سیگار همچنین باعث سکته ی قلبی می شود، چون موجب می شود شریانها و ورید های آدم سفت و تنگ شوند. هر ساله هزاران نفر بر اثر بیماری های قلبی می میرند. از آنجا که سیگار کشیدن برای بچه ها خیلی ضرر دارد، در اغلب کشورها خریدن سیگار برای افراد زیر شانزده سال غیر قانونی است. بهترین کار این است که هیچ وقت شروع به سیگار کشیدن نکنیم، چون اعتیاد آور است، یعنی بدن ما به نیکوتین که ماده ی مخدر داخل توتون است عادت می کند و باعث می شود به سیگار احساس نیاز کنیم و ترک آن برای ما سخت باشد. اما بعضی ها ادعا می کنند به این علت سیگار می کشند که اعصاب آنها را آرام می کند و به آنها کمک می کند تا بهتر تمرکز کنند. خوشبختانه برخی افراد موفق به ترک سیگار می شوند، چون می دانند برایشان خیلی مضر است. تنفس دود سیگار دیگران هم درست مانند سیگار کشیدن بد و زیان آور است و به آن “سیگار کشیدن غیر مستقیم” می گویند. بعضی نوجوانها چون فکر می کنند سیگار کشیدن باعث می شود مثل آدم بزرگ ها به نظر برسند شروع به کشیدن سیگار می کنند، اما این کار برای سلامتی مضر است. مریض کردن خود، نه کار “باحالی” است و نه باعث بزرگ شدن کسی می شود. اگر دوستانت به تو سیگار تعارف کردند، فقط بگو “نه، ممنون” و از آنها دور شو. اگر آنها تو را مسخره کردند، بگو احمق خودشان هستند که خود را به خطر می اندازند و مریض می کنند. به یاد داشته باش سیگار کشیدن باعث می شود لباس و نفس فرد سیگاری بوی بسیار بدی بدهد و انگشتها و دندانهایش زرد رنگ شود.
  • منبع: برگرفته از کتاب ” پرسشهای کودکانه”، نوشته دکتر استاپرد

     

پاسخی دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 1 = هشت

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>