آیا باید به او اجازه دهم من را ببوسد؟

 

  • آیا حتما باید روی زانوی اون بنشینم؟
  • آیا ممکن است رازداری کار اشتباهی باشه؟
  • آیا درسته که کسی دست به وسط پاهای من بزنه؟
  • آیا همه ی کارهای عمو یا بابا بزرگ درسته؟

امکان سو استفاده جنسی از کودک، چیزی است که اکثر والدین ترجیح می دهند درباره ی آن فکر نکنند. اما این امر اتفاق می افتد و متاسفانه کسانی که مرتکب این عمل می شوند اغلب از نزدیکان کودک هستند(و اکثرا عضو همان خانواده). کودکان قربانی غالبا احساس می کنند که اگر فاش کنند مورد سو استفاده قرار گرفته اند گناهشان دو چندان می شود، بنابراین پرسشهای آنها ممکن است غیر مستقیم و حاوی سرنخهای پنهانی باشد.

رهنمودهایی برای پاسخ های شما:

  • حواستان به پرسشهایی که ممکن است نشانه ی آن باشد که کسی دارد از معصومیت کودک شما بهره برداری می کند، باشد. در مورد سایر علایمی نیز که کودکتان نشان می دهد حساسیت به خرج دهید، مانند گوشه گیری، خودداری از غذا خوردن، به طور ناگهانی تغییر رفتار در رفتن به توالت (زیاد رفتن، مدت طولانی صرف کردن برای شستشوی خود)، حساس شدن در مورد لباس زیر (عدم تعویض آن یا زیاد عوض کردن)، اکراه داشتن از روبرو شدن با یکی از بستگان یا دیدن کابوس.
  • کودکان باید بدانند که می توانند در مورد هر چیزی به شما پناه بیاورند و شما حرف آنها را جدی خواهید گرفت. بسیاری از کودکان از ترس آن که والدینشان حرف آنها را باور نکنند، از گفتن مساله به آنها هراس دارند.
  • لازم است شما بسیار آرام باشید و آماده باشید تا با ملایمت مساله را برسی کنید و کشف کنید که انگیزه ی پرسش کودکتان چیست. این را برای کودکتان روشن کنید که او می تواند هر چیزی را به شما بگوید، حتی رازهای بسیار مهم را، و به او اطمینان دهید که از او حمایت خواهید کرد.
  • اکثر موارد سو استفاده جنسی از کودکان به وسیله ی کسی انجام می شود که کودک او را می شناسد و به او اعتماد دارد. این موضوع ممکن است تکان دهنده باشد، اما شما باید حرف کودکتان را باور کنید. از اینکه ناخودآگاه گفته های کودک خود را به عنوان توهم یا واکنشی بیهوده رد کنید بپرهیزید، زیرا ممکن است به طور ناخواسته سو استفاده از کودک را تداوم بخشید.
  • حتی زمانی که اشاره می کنید کار آن شخص غلط بوده است، باز هم ممکن است کودکتان احساس کند نمی تواند به او خیانت کند، زیرا دوست ندارد که آن شخص تنبیه شود.
  • تمام کودکان قربانی فکر می کنند که به نوعی سزاوار سرزنش اند. به کودکتان اطمینان دهید که او مقصر نیست و اگر راستگو باشد دچار هیچ مشکلی نخواهد شد.
  • حتی اگر مشخص شود که شخص متعدی از افراد بسیار نزدیک به کودک (مانند پدر کودک) است، باید از مراجع ذیربط تقاضای کمک کرد. شرم و اندوهی که این مساله ایجاد می کند وحشتناک است، اما مهمترین مسولیت شما حمایت از کودک است، نه از شخص متعدی.

پاسخ های شما:

  • پاسخ برای سنین ۲ تا ۶ سال:  اگر دوست نداری، هیچ وقت مجبور نیستی کسی را ببوسی یا بغل کنی. هیچ فرد بزرگتر از تو حق ندارد به وسط پاهای تو دست بزند، پس باید همیشه به من بگویی. تو مجبور نیستی هیچ رازی را از مامان مخفی کنی، حتی اگر کسی به تو بگوید که اگر این کار را نکنی اتفاق بدی می افتد. همه چیز را فورا به من بگو و مطمن باش کاری می کنم که اتفاق بدی برای تو نیفتد.

 

  •  پاسخ برای سنین ۶ تا ۸ سال : تنها کسی که تو همیشه باید از او اطاعت کنی مامان است. تو باید در مدرسه همان طور رفتار کنی که به تو می گویند، اما اگر معلمی از تو خواست که کار عجیبی را در تنهایی با او انجام دهی، لازم نیست به حرف او گوش کنی. اگر کسی به  تو بگوید کارهایی مثل دست زدن به بدن همدیگر یا بوسیدن انجام دهی، مجبور نیستی حرفش را گوش کنی. فقط بگو “من نمی خواهم این کار را انجام بدهم”، یا  ” نمی خواهم این بازی را بکنم”، ” یا می خواهم به خانه بروم”. اگر کسی از تو خواست تا درباره ی چیزی رازداری کنی، معمولا به خاطر این است که او می داند مامان از فهمیدن آن عصبانی خواهد شد. بنابراین کار غلطی است که از تو بخواهند چیزی را به من نگویی. من باید همه ی رازهای تو را بدانم، بخصوص آنهایی را که ناراحتت می کنند. اگر کسی به تو بگوید در صورت فاش کردن رازی به زندان یا جهنم می روی، بدجنس است و دروغ می گوید. او فقط برای ترساندن تو این را می گوید. نگران نباش، مامان می تواند همه چیز را درست کند و تو هرگز سرزنش نخواهی شد. هیچ کس، هیچ وقت نخواهد فهمید که تو درباره ی او با من صحبت کرده ای. تو همیشه می توانی به من اعتماد کنی.

 

  • پاسخ برای سنین ۸ تا ۱۱ سال : بعضی از آدم بزرگها دوست دارند با کودکان، پسر یا دختر، کارهای جنسی انجام بدهند. آنها آدم های بدی هستند و این کار نیز بسیار بد و غلط است، زیرا نوع خیلی نفرت انگیزی از زورگویی است. این چنین آدم هایی فکر می کنند به خاطر اینکه بزرگتر و قویتر از کسی هستند می توانند او را مجبور به انجام هر کاری بکنند و این اصلا درست نیست. این خلاف قانون است که کسی به زور با دیگری اعمال جنسی انجام دهد و این همان چیزی است که به آن تجاوز می گویند. در بسیاری از کشورها داشتن رابطه ی جنسی با اشخاص زیر شانزده سال نیز ممنوع  و خلاف قانون است. اگر کسی سعی کند بدن تو را به شیوه ای جنسی لمس کند یا از تو بخواهد بدن او را لمس کنی، حتی اگر فردی از خانواده خودمان باشد، آنچه را به تو گفتم به آنها بگو. تو هیچ وقت نباید این کار را انجام دهی، حتی اگر هدیه های بزرگی به تو پیشنهاد کنند. اگر تصور می کنی که شخصی به تو علاقه ی خاصی دارد و ممکن است سعی کند کارهای جنسی انجام دهد، فورا به مامان بگو تا من ترتیبی بدهم که تو دیگر هرگز با او تنها نمانی. وقتی به خانه ی پسر عمویت می روی، مجبور نیستی با او در یک رختخواب بخوابی. تو مجبور نیستی فقط به خاطر اینکه او بزرگتر است به حرفهای او گوش کنی. من به والدین او خواهم گفت که تو دیگر نمی توانی به آنجا بروی. بعضی وقتها بچه ها فکر می کنند اگر اتفاق بدی برای آنها بیفتد تقصیر خودشان است، اما تو باید این را به یاد داشته باشی که اگر یک فرد بزرگسال یا دختر یا پسر بزرگتر سعی کند کار بدی مانند این انجام بدهد، هرگز تقصیر از کودک نیست.
  • منبع: برگرفته از کتاب ” پرسشهای کودکانه”، نوشته دکتر استاپرد

     

پاسخی دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو × = 18

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>