رشد اجتماعی در ۲ سالگی تا ۲/۵ سالگی

کودک شما ممکن است از شریک شدن با بقیه اکراه داشته باشد و احساس رقابت در او دیده شود. او سعی می کند خواست خود را به دیگران تحمیل کند. دوست دارد مستقل باشد ولی در عین حال تایید بزرگترها را نیز می طلبد. ممکن است نسبت به اعمال قدرت با کج خلقی کردن واکنش نشان دهد،که باید نادیده گرفت.

 چگونه می توانید کمک کنید :

– همواره از تلاش های او پشتیبانی کنید. از شکست ها چشم پوشی کنید و نشان دهید چگونه می توان به آرامی مشکلات را حل کرد.هر موفقیتی را تحسین کنید.

 – آموزش رفتار مودبانه و احترام به مالکیت اشخاص را آغاز کنید. در مورد مقررات غیرقابل تخطی مثل مقررات ایمنی،همیشه یکنواخت و قاطع عمل کنید.

– انضباط را به صورت محدود به کار ببرید ولی در مورد آن یکنواخت و عادلانه رفتار کنید. انضباط بیش از حد ممکن است منجر به مشکلات رفتاری شود،و انضباط کمتر از حد لازم نیز می توانند سبب رفتار ضد اجتماعی گردد.

مشارکت را به صورت بازی درآورید :

بازی هایی را آغاز کنید که مستلزم دادن چیزهایی به دیگران باشد.به این ترتیب،کودک می آموزد که با دیگران مشارکت کند.

۷ comments

  • سلام
    وقت بخیر. پسر دو سال و سه ماهه دارم . مشکل من اینه که پسرم خیلی حرفها رو اکو می کنه . نمی گه شیر می خوام می گه شیر می خوای البته به صورت سوالی . یا می خواد براش نقاشی بکشم نمی گه نقاشی بکش می گه نقاشی بکشم . جملاتی از کتابشو هم گاهی تکرار می کنه. به نظر ما طبیعیه؟

    • در پاسخ به مینا
      با سلام
      نیاز به بررسی بیشتری است تا سایر مهارتهای رشدی کودک مورد نظر قرار گیرد و تشخیص دقیق تری در مورد طبیعی بودن یا نبودن داد…

    • سلام خانم مینا من پسرم توی همین سنه و دقیقن اینجوریه پسر شما تا کی اینجوری حرف زد و کی تغییر کرد

  • پسرم دوسال ودوماهشه وهنوزبعضی وقتهاکاغذمیخوره وخیلی کارتون نگاه میکنه بابچه های دیگه بازی میکنه وازکلمه میکشمت ومیزنم خیلی استفاده میکنه بردمش پیش روانشناس میگه بایددارو درمانی کنه ولی من مخالف داروهستم حالاازشمادرخواست کمک دارم لطفا

    • با سلام
      کودک شما نیاز به بررسی بیشتری دارد.اما به صورت کلی هرزه خواری در کودکان می تواند از مشکلات پزشکی مثل کمبود کلسیم یا سایر مواد مورد نیاز بدن ایجاد شود. پس قبل از هر اقدامی ابتدا با یک پزشک مشورتی داشته باشید.در مورد ساعات زیاد تلویزیون دیدن و استفاده از کلماتی که بار خشونتی دارند نیاز به رفتار درمانی است.برای آشنایی با این روشهای درمانی با مشاورین خطوط کودک فردا در تماس باشید.

  • با سلام
    پسرم ۲ سالو یه ماهداره،توی خونه هیچ وقت تنها بازی نمی کنه . همیشه دوست داره من باهاش بازی کنم(از نوزادی دائما باهاش بازی میکردم)، توی جمع با بچه ها هم یااصلا توی جمعشون نمی ره یا اینکه فقط نظاره گر بازی اونهاست.ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

    • با سلام
      کودکان زیر سن سه سال به دلیل اینکه تخیل هنوز وارد زندگیشان نشده است برای مدت خیلی کوتاه می توانند خود را سرگرم کنند و در این سن هنوز شما بهترین و با ارزشترین همبازی کودک هستید. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید بدانید که کودکان زیر سن سه سال معمولا بازی موازی دارند به این معنی که هنوز قدرت بازی گروهی را کسب نکرده اند و معمولا ترجیح می دهند در کنار کودکان بازی کنند تا با آنها .شاید دلیل این نوع برخورد فرزند شما اصرار زیاد از سمت خود شما برای بازی او باگروه کودکان باشد که معمولا نتیجه عکس می دهد یعنی کودک از اصرار زیاد شما به جدا کردن او از خودتان برای رفتن به گروه کودکان تعجب کرده و می ترسد و این را به معنی جدایی از شما ترجمه کرده ترجیح می دهد پیش شما بماند.سعی کنید بدون هیچ اصراری با علاقمند کردن کودکتان و تشویق بچه های دیگر برای آمدن کنار فرزندتان کم کم او را با جمع بازی کودکان آشنا کنید.

پاسخی دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− دو = 1

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>