بازی و فعالیت (نوپا)

۱٫ چگونه کودکم را برای رفتن به مهد و مدرسه آماده کنم؟

این موضوع یک راه حل بسیار ساده دارد: با او گفتگو کنید و برایش کتاب بخوانید.گفتگو با کودک یک پایه ی نیرومند برای مهارت های زبانی و ارتباطی کودک فراهم می آورد.همان طور که با کودکتان قدم می زنید و به پارک و باغ وحش می روید و یا فعالیت های تازه ای را شروع می کنید، دایما با او صحبت کنید و واژگان و مفاهیم جدید را به او معرفی کنید. بعدا زمانی که این تجربیات را به یاد می آورید و در موردش با او صحبت می کنید ، باعث می شوید مفاهیم و واژگان جدیدی را که شنیده، درونی سازی کند و در واقع یاد می گیرد که تجربیات و خاطراتش را در قالب لغات و کلمات بیان کند.که این یک مهارت شناختی واجتماعی باارزش برای دوران مدرسه خواهد بود. در حالیکه با کودکتان گفتگو می کنید در واقع در حال آموزش به او هستید که توجه کند، ابراز عقیده کند و سوال بپرسد،که اینها مهارت های مورد نیاز برای دوران مدرسه هستند. خواندن برای بچه ها عشق به کتاب خوانی را ایجاد می کند و تحقیقات نشان داده است: کودکانی که در خانه برایشان کتاب خوانده شده است،در مدرسه در زمینه ی خواندن و فهم بهتر مطالب ،عملکرد بهتری خواهند داشت.

.

۲٫ چگونه  قرارهای بازی کودکم با دیگر کودکان را موفقیت آمیز کنم ؟

این واقعا سخت است که بگوییم وقتی دو کودک نوپا در تماس با یکدیگر قرا رمی گیرند، چه پیش خواهد آمد .چرا که این کودکان تازه ۲ الی ۳ سال است که روند اجتماعی شدن را می گذرانند.و این یادگیری همراه با کشمکشِ اجتناب ناپذیر برای نشان دادن استقلالشان خواهد بود. یکی از بزرگترین دعواها در قرارهای بازی در این سن و سال ،دعوا بر سر یک اسباب بازی است. ممکن است شما امیدوار باشید کودکتان بعد از بازی با “ماشینش” آن را به دوستش دهد اما این انتظاری بیش از سن کودکتان است. کودکان نوپا بخشیدن و به اشتراک گذاشتن اسباب بازی ها را بلد نیستند.آنچه را که می خواهند، در همین لحظه می خواهند و کمی طول می کشد تا یاد بگیرند صبر کنند و به اشتراک بگذارند. شما می توانید از طریق الگوهای رفتاری آرام آرام کودکتان را با این مهارت آشنا کنید. قسمتی از غذای خودتان را به او ببخشید. با یک اسباب بازیِ او بازی کنید و بعد از تمام شدن بازیتان آن را به او بدهید. و همیشه وقتی او تلاشی در جهت به اشتراک گذاشتن وسایلش می کند تشویقش کنید (اُه… اون کارت خیلی زیبا بود وقتی که ماشینت را به آرش دادی. آرش خیلی خوشحال شد..). شما می توانید از طریق  اقداماتی، دعواها بر سر اسباب بازی ها را کمتر کنید : ۱٫قبل از آمدن مهمان ها اجازه دهید کودکتان چند اسباب بازیی را که دوست ندارد به اشتراک بگذارد، انتخاب کند و شما آنها را از دسترس دور کنید. ۲٫اسباب بازی هایی که چند تا از آن را دارید وسط بگذارید مثل عروسک ها ،پازل ها و ماشین ها.و یا از اسباب بازی های ارزان و محبوب چند سری تهیه کنید.۳٫همچنین می توانید از فعالیت های کم صداتری مثل خمیر بازی یا رنگ آمیزی بین کودکان استفاده کنید. سعی کنید قرارهای بازی  از یکی دو ساعت بیشتر نشود چرا که کودکان نوپا صبر و حوصله کافی برای شرکت در مهمانی های شلوغ و بلند مدت را ندارند. زمان بازی هایشان را در صبح یا بعدازظهر بعد از اینکه خواب و استراحت کافی داشته اند، قرار دهید. کودکان در وقت خستگی بی حوصله تر و بدقلق می شوند. در هنگام دعوا اجازه دهید تا آنها از طریق کوشش و خطا سعی کنند با یکدیگر کنار بیایند اما اگر دعوا با ضربه و گاز گرفتن و رفتارهای خشونتی همراه شد از این کار جلوگیری کنید.

.

۳٫ چه موقع و چگونه می توانم “خواندن” را به کودکم آموزش بدهم؟

حقیقت این است که در حال حاضر شما نمی توانید این کار را انجام دهید. کودکان معمولا پیش از سن ۵ یا ۶ سالگی شروع به خواندن نمی کنند. پژوهشگران معتقدند تا پیش از این سن، بیشتر کودکان توانایی لازم برای ایجاد ارتباطات عصبی لازم برای رمز گشایی حروف چاپی و ترکیب آن به عنوان کلمات را ندارند. بهترین روش برای ایجاد آمادگی در کودک برای خواندن، روش های غیرمستقیم است یعنی ایجاد علاقه نسبت به کتاب ها و داستان ها در او.برای این کار کتاب خواندن را برایش شروع کنید. نوزادان ۶ ماه از نگاه کردن به کتاب های مقوایی با تصاویر بزرگ و ساده لذت می برند. بین سنین ۱ تا ۲ سالگی، کتاب های تکراری و ریتمیک توجه کودکان را جلب می کند و در ۲ تا ۳ سالگی کتاب هایی با نوشته ها و داستان های ساده برایشان لذت بخش است. دقت کنید که در حال خواندنِ کتاب، کودک بتواند تصاویرش را ببیند و به شکل های مرتبط با داستان اشاره کنید. در سن ۳ سالگی بیشتر کودکان می توانند اسم خود را از بین نوشته تشخیص دهند و یا اسم و آرم مکان هایی را که دوست دارند.مثلا با دیدن آرم و یا اسم بستنی فروشی ، یادآوری کنند که برایش بستنی بخرید. از این طریق کودک آرام آرام متوجه می شود که این کلمات نوشته شده بیانگر عقیده و یا چیزی هستند و این گامی برای شروع خواندن می باشد.

.

۴٫ چه موقع می توانم کلاس های موسیقی برای کودکم را شروع کنم؟

برای آموزش رسمی موسیقی حداقل باید تا سن ۳ سالگیِ کودک منتظر بمانید یعنی سنی که مدارهای عصبی برای یادگیری موسیقی به اندازه ی کافی بالغ شده باشند. اگرچه بسیاری از معلمانِ پیانو پیشنهاد می کنند تا ۵ سالگی کودک منتظر بمانیم تا دست های کودک بزرگتر شوند و کودک از تمرکز بیشتری برای یادگیری و نشستن برخوردار شود. هنگامی که کودک برای یادگیری رسمی موسیقی آماده شد ، می توانید از ساز پیانو شروع کنید زیرا حرکات انگشتان در این ساز برای کودک راحتتر نسبت به گیتار یا ویولون است. در این سن مهم ترین چیز احساس شادی و لذت بردن کودک از موسیقی است.

.

۵٫ چه موقع می توانم کودکم را به دیدن فیلم ها و سینما ببرم؟

حدود دو، سه سالگی کودک ممکن است  به  دیدن فیلم های کوتاه کودکانه علاقه نشان دهد. زمان فیلم دیدن ،اوقات خوبی برای خانواده است که دور هم باشند و در این زمان ها می توانید کودکتان را تشویق کنید به قسمت های طنز فیلم ها بخندد و یا همراه با فیلم ها آواز و شعر هایش را تکرارکند. بعلاه از طریق فیلم های مناسب می توانید کودک را با موقعیت های واقعی زندگی آشنا کنید. اما دقت کنید کودکان نمی توانند ساکت و آرام در طول یک فیلم سینمایی بنشینند. بعلاوه حدود سن ۲ تا ۳ سالگی کودک هر آنچه را که می بیند، باور میکند. و صحنه های ترسناک باعث کابوس های شبانه اش می شود. پس چنانچه کودک از صحنه ای ترسید، اورا حمایت کنید و اجازه دهید که بفهمد اگر او احساس ترس ، غم و یا خشم دارد ایرادی ندارد، از این طریق او با هیجانات و احساسات خود آشناتر می شود.

.

مادران و پدران عزیز لطفا تجربیات خود را در مورد  این موضوعات  با سایر والدین در پایین همین صفحه (دیدگاه ) در میان بگذارید.

۴ comments

  • سلام دختر من یک سال و نه ماهشه همش منو و اطرافیان رو میزنه وقتی وسیله ای می خواد نمیدیم یا وقتی کاری می خواد انجام بده نمیزاریم ما رو می زنه چیکار باید بکنیم اصلا دلیلش چیه

    • در پاسخ به مریم
      با سلام
      در این سنین رفتارهای زدن تا حدی طبیعی است و شما با کم کردن تعداد نه گفتن و جایگزینی رفتارها سعی کنید دایما مستقیم اصلاحش نکنید چرا که عصبی تر میشود…

  • با سلام. پسر ۲ ساله ای دارم که می خواهم او را از پوشک بگیرم و از ۲ هفته پیش پوشکش نمی کنم. روزهای اول هر نیم ساعت و روزهای بعدی هر یک ساعت او را به دسشویی می بردم اما خیلی کم پیش می آید که به من جیشش را اعلام کند. من هر یک ساعت از او می پرسم که جیش دارد یا نه. بعضی وقتها با من به دسشویی می آید ولی بیشتر وقت ها مقاومت می کند و اصلا نمیاید و جیغ و داد راه میندازد. و من نمی توانم به دسشویی رفتن راضیش کنم. و بعد توی خانه جیش میکند. در این مواقع من باید چکار کنم؟ داخل توالت را با برچسب های کارتونی تزیین کرده ام و اسباب بازی گذاشته ام و حتی بعد از امدنش به دسشویی به او جایزه میدهم و خیلی تشویقش میکنم اما بیشتر وقتها با این که دسشویی دارد حاضر نیست به توالت بیاید. من چکاری باید بکنم؟ سوال دیگر اینکه زمان بیرون رفتن یا مهمانی رفتن پوشکش میکنم ولی بیرون از خانه هم مرتب به او یاد آوری می کنم و او را هر یک ساعت به توالت میبرم. آیا این کار خللی یا مشکلی در فرایند از پوشک گرفتن ایجاد نمی کند؟ اشکالی ندارد که تا مدتی بیرون پوشکش کنم یا اینکه کلا باید باز باشد تا دچار دوگانگی نشود؟ با تشکر

    • با سلام
      مادر عزیز برای اینکه کودکی را از پوشک بگیریم نیاز است کودک یک سری از مراحل رشد روانی و فیزیکی را به دست آورده باشد و در صورتیکه کودکی زود به هنگام و بدون در نظر گرفتن آیتم های لازم از پوشک گرفته شود به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید. در مورد کودک شما با توجه به اطلاعات داده شده (البته نا کافی) به نظر می رسد شما عجله کرده اید پیشنهاد من به شما این است دوباره کودک خود را پوشک کرده و چند ماه دیگر با توجه به در نظر گرفتن اینکه آیا کودکتان از لحاظ فیزیکی و روانی این توانایی را به دست آورده یا خیر، اقدام کنید. برای راهنمایی بیشتر با خطوط کودک فردا در تماس باشید. تهران:۹۰۹۲۳۰۱۶۹۳ شهرستانها:۹۰۹۹۰۷۰۳۱۶

پاسخی به naeema انصراف از پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− سه = 1

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>