بازی برای افزایش هوش و خلاقیت از ۳۰ تا ۳۳ ماهگی

بازی اول : شعرهای مورد علاقه

تحقیقات نشان می دهد : قانون علت و معلول یکی از اجزای کلیدی منطق است: ” اگه من بخندم،مامان هم می خنده”. درک این مسیله که ” چیزی باعث وقوع چیز دیگری می شود”،سیناپس هایی را در مغز شکل می دهد که به درک مفاهیم پیچیده تر منطق کمک می کند.

_ هر چه این بازی را نمایشی تر و جذاب تر انجام دهید،کودکتان بیشتر از آن لذت خواهد برد. این نوع بازی ها برای همیشه با او خواهد ماند. بچه های دو ساله عاشق قافیه، ریتم و حس هایی هستند که با واژه ها زنده می شوند، به خصوص در شعر.

نوع بازی :

* می توانید شعرهای زیر را برای کودکتان بخوانید.

  • ” قطار،قطار راه می ره “
  • ” تیک تیک تاک “
  • ” اتل ،متل، توتوله “
  • ” یه توپ دارم قل قلیه “

*از کودکتان بخواهید با شما هم صدا شود . سعی کنید شعر خواندنتان همراه با حرکت های نمایشی باشد.

* این بازی روش واقعا جذابی برای یادگیری مهارت های زبانی است.

 

بازی دوم : بازی زنجیره ای

تحقیقات نشان می دهد : در طول سه سال اول زندگی، مغز کودکی که در ابتدا کاملا به بزرگترهایش وابسته بوده،کم کم چنان پیچیده می شود که او را قادر می سازد راه برود، حرف بزند، مسایل را تجزیه و تحلیل کند، نگران شود، دیگران را دوست بدارد، بازی کند، دنیای اطرافش را کشف کند و یک شخصیت عاطفی مستقل و منحصر به فرد پیدا کند.

_ ” رعایت توالی در کارها ” مهارت مهمی است که کودک باید قبل از رسیدن به سن خواندن آن را یاد بگیرد. اگر به کودکتان کمک کنید تا یاد بگیرد به افکارش نظم و ترتیب بدهد در آینده خیلی برایش مفید خواهد بود. رعایت توالی در کارها بدین معنا است که به کودک کمک کنیم یاد بگیرد یک سری کار را طبق ترتیب یا الگوی خاصی انجام دهد. بعلاوه رعایت توالی بدین معناست که کودک بتواند الگویی را تکرار کند و چیزهای دیگری را به آن اضافه نماید.

نوع بازی :

* انجام کارهای شخصی مثل دست شستن،لباس پوشیدن یا مسواک زدن نقطه شروع مناسبی برای درک مفهوم توالی هستند.

* جمله های زیر را با لحن آهنگینی به کودکتان بگویید :

” حالا وقتشه که دستامون رو بشوییم.

حالا وقتشه که دستامون را بشوییم.

بعدش وقت چیه؟”

* از کودکتان بپرسید بعد چه کار می کند.

اگر گفت : ” دندون هام رو مسواک می زنم”، درباره مسواک زدن برایش با لحن آهنگین صحبت کنید.

* هر بار کار جدیدی اضافه کنید.

 

بازی سوم : جستجوی گنج

تحقیقات نشان می دهد : گرچه مغز انسان در تمام طول عمر او توانایی یادگیری دارد اما هیچ چیز جای سه سال اول زندگی را که اوج فرایند یادگیری در ان اتفاق می افتد نمی گیرد.

_ کودک شما مطمینا از جستجو کردن و یافتن چیزهای با ارزش لذت خواهد برد.

نوع بازی :

* سه یا چهارتا از چیزهایی را که برای کودکتان با ارزش است توی باغچه منزلتان مخفی کنید.

* در نزدیکی آنها روبان یا کاغذ کشی ببندید تا کودک راحت بتواند آنها را پیدا کند.

* به کودکتان بگویید چه چیزهایی را پنهان کرده اید مثلا :

  • اسباب بازی های کوچولویی را که زیر برگ ها پنهان کرده اید.
  • اسباب بازی هایی را که روی شاخه های پایینی درخت گذاشته اید.
  • اسباب بازی هایی را که روی تاب یا پای سرسره گذاشته اید.

* دست کودکتان را بگیرید و با هم توی باغچه به دنبال ان اشیا بگردید.

 

بازی چهارم : بررسی چاله آب

تحقیقات نشان می دهد : داشتن رابطه عاطفی قوی با بزرگترهای دلسوز به کودک کمک می کند در مقابل فشارهای معمول زندگی مقاومت کند.

_ این نوع فعالیت مهارت های فکری کودک را تقویت می کند. این بازی را بعد از باران انجام دهید.

نوع بازی :

* از خانه بیرون بروید و چاله آبی را پیدا کنید که آب باران در آن جمع شده باشد.

* اگر زمین اطراف چاله سفت بود دور چاله را با گچ سفید خط بکشید.

* اگر چاله در جایی گلی بود ، با یک تکه چوب دور آن خط بکشید.

* در طول روز همراه با کودکتان به آن نگاه کنید و ببینید چطور آب کم کم بخار شده و چاله خشک می شود.

* در حین تماشا می توانید گفتگوی فوق العاده ای در مورد اتفاقی که برای آب می افتد با کودکتان داشته باشید.

 

بازی پنجم : قصه گفتن

تحقیقات نشان می دهد : درست است که یادگیری دستور زبان با شنیدن جمله های کوتاه آسان تر است اما تحقیقات نشان داده است بچه هایی که والدینشان از جمله های مرکب زیادی استفاده می کنند ( جمله هایی که با کلمه هایی مانند ” چون”، ” بنابراین”، ” به خاطراینکه” به هم وصل می شوند)، زودتر از بچه هایی که والدینشان این کار را نمی کنند یاد می گیرند و از جمله های مرکب در صحبت هایشان استفاده کنند.

_ می توانید در حین خواندن شعر این بازی را انجام دهید.

نوع بازی :

* قصه آشنایی را که عبارت های تکراری دارد برای کودکتان تعریف کنید.

* گفتگوی زیر که از داستان ” شنگول منگول و حبه انگور ” گرفته شده مثل خوبی از عبارت های تکراری است :

صدای گرگ : “شنگول جون ،شنگول جون، بزار بیام تو

صدای شنگول : ” محاله،محاله،اصلا امکان نداره.”

صدای گرگ : ” پس من هم فوت می کنم و پوف می کنم و پاشنه ی خونتون رو در میارم.”

* طولی نمی کشد که کودکتان می تواند همراه با شما کلمه ها را به زبان آورد.

* همین که کودکتان کلمه ها را یاد گرفت، می توانید جای بعضی از کلمه ها مکث کنید تا کودکتان آنها را بگوید.

* از شعرها و آواز های زیر هم که عبارت های تکراری دارند می توانید استفاده کنید :

  • ” عموزنجیرباف “
  • “تق و تق و تق، صدا می یاد، صدای کفش پاش می یاد “

بازی ششم : نازنازی اومد !

تحقیقات نشان می دهد : تجربه های بعد از تولد خیلی بیشتر از مسایل ذاتی و ژنتیکی بر نحوه ی شکل گیری اتصالات در مغز انسان نقش دارند.

– این بازی مهارت های شنیداری و نیز قدرت هماهنگی را در کودک نوپای شما تقویت می کند.

* در شعر زیر از اسم کودکتان استفاده کنید و برای آن قافیه بسازید. برای مثال ف اگر اسم کودکتان مریم است، بگویید : ” مریمی اومد، ناز نازی اومد “:

” مریمی اومد ،ناز نازی اومد

از بالای کوچه مون اومد

پاهاش رو نگاه! با این پاها

مریمی ما، می ره همه جا “

* از کودکتان بخواهید حرکتی انجام دهد، مثلا :

” مریم گلی، مریم گلی

بالا بپر، پایین بپر.

با پاهای کوچولوت

لی لی کنان و خندون

برو توی خیابون ” (با کودکتان لی لی کنید)

* بازی را ادامه دهید و حرکت ها را عوض کنید. برای مثال : بدوید، روی پنجه پا  راه بروید، سر بخورید، اسکیت بازی کنید یا رژه بروید.

بازی هفتم : دسته بندی اسباب بازی ها

– این بازی مهارت های فکری کودک شما را تقویت می کند.

بچه های دو ساله عاشق اسباب بازی هایشان هستند. هرچه بیشتر بازی کنند ، بیشتر از بازی شان لذت می برند.

* همراه با کودک دو ساله تان روی زمین بنشینید و تعدادی اسباب بازی مقابل تان بریزید.

* اسباب بازی ها را بر اساس رنگ شان دسته بندی کنید. به کودک تان بگویید : ” بیا هر چه اسباب بازی قرمزه پیدا کنیم و بگذاریمشون پیش هم .” به این کار ادامه دهید و رنگ های دیگری را جدا کنید.

* می توانید اسباب بازی ها را براساس اندازه ، رنگ یا ویژگی های دیگرشان دسته بندی کنید (مثلا اسباب بازی های چرخ دار، یا حیوانات عروسکی و غیره).

* نظر کودکتان را در مورد نحوه جدا کردن اسباب بازی ها بپرسید. شما و او با نگاه کردن به اسباب بازی ها می توانید روش های دسته بندی زیادی پیدا کنید.

بازی هشتم : اگه من یه صندلی بودم…

تحقیقات نشان می دهد : چیزی که بچه های کوچک برای رشد بهینه ی مغزشان نیاز دارند محیطی است که در آن هم واژه های زیادی گفته شود و هم به کلمه هایی که او می گوید جواب داده شود. محیطی که او با حضور در ان با دامنه بسیار وسیعی از لغات آشنا شود.

– در مورد چیزهای مختلفی که در اتاق وجود دارد برای کودکتان حرف بزنید و حرکت های خیالی انجام دهید. این کار باعث تقویت قوه تخیل  و مهارت های زبانی کودک دو ساله شما می شود.

* شعر زیر را با آهنگ برای کودکتان بخوانید :

” اگه من بودم یه صندلی

یه صندلی ریز و تمیز

می تونستم بشینم اینجوری.

اگه من بودم یه هواپیما

یه هواپیمای ریز و تیز پرواز

می تونستم برم اون بالا بالاها

اگه من بودم یه توپ رنگی

یه توپ ریز و کوچیک و موچیک

می تونستم قل بخورم اینطوری”

بازی نهم : چی می بینی؟

تحقیقات نشان می دهد :در طول دوران حیاتی یادگیری یا همان سه سال طلایی اول زندگی، مسیرهایی در مغز به وجود می آیند که اساس مهارت های آتی فرد را تشکیل می دهند.

* اگر دارید با کودکتان بیرون خانه قدم می زنید ،از او بپرسید چه چیزهایی می بیند. وقتی کودکتان به شما جواب می دهد، با پرسیدن سوال های دیگر او را به فکر کردن وا دارید.

* به عنوان مثال ، اگر کودکتان گفت درخت می بیند، می توانید این سوال ها را از او بپرسید :

  • درخت کوتاه است یا بلند؟
  • چه رنگی است؟
  • برگ هایش چه شکلی است؟
  • بالاترین و پایین ترین قسمت درخت کجاست؟

بازی دهم : دوباره!

تحقیقات نشان می دهد : وقتی ریتم و ملودی زبان بخشی از زندگی کودک شود، او همان قدر راحت خواندن را یاد می گیرد که راه رفتن و حرف زدن را یاد گرفته است.

– خواندن قصه برای کودکتان به او کمک می کند تا بتواند مدت زمان بیشتری به چیزها توجه کند.

– وقتی کودک دو ساله ای از شعر،کتاب یا اوازی خوشش بیاید، دلش می خواهد بارها و بارها آن را بشنود.

* اگر از تعریف کردن مکرر داستانی خسته شده اید ، از کودکتان بخواهید که او آن قصه را به زبان کودکانه اش برایتان تعریف کند.

* داستان را بخوانید و به کودکتان اجازه دهید بعضی از کلمه ها را او بگوید. احتمالا تا حالا دیگر داستان را حفظ کرده است.

* قصه های ساده ای که کودکان به راحتی آنها را به خاطر می سپارند مناسب این سن هستند.

منبع : کتاب بازی معجزه می کند

۱۱ comments

  • آقا مجتبی بچه من هم ۳ ساله شه الان یه نرم افزار مهندسی نوشته از SIA اومدن برای خریدش ولی هنوز سر قیمت توافق نکردیم…
    دمت گرم هوای سقف هم داشته باش نریزه داداش….

  • با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون
    دختر من ۳۲ ماهه است و خیلی هم باهوش هستش ولی هنوز نمیتونه کامل صحبت کنه و من رو خیلی نگران کرده چون من خودم کارمند هستم و در طول روز دخترم پیش مادرمه ، در واقع میشه گفت که تنبلی میکنه و همه چیز رو با ادا و اشاره و کلمات مربوط به خودش میگه و تعداد کمی کلمه رو استفاده میکنه و من شعرهایی رو که براش میخونم رو فقط با ادا واشاره و سرش تکون دادن میگه ! ، لطفا راهنماییم کنید که چی کارکنم آیا برای صحبت کردنش دیر شده یا آیااگر مهد بزارمش بهتر میشه ؟

  • مطالب خیلی مفیدی بود من برای پسرم که ۱۵ماهشه اجراکردم مثلا دسته بندی رنگ وحیوانات پسرم خیلی باهوشه اون ۱۰رنگ و ۲۵حیوان و ۶شکل هندسی و..رابلده قدرت یادگیریش بالاس وخیلی خلاق نمیدونم چی دیگه یادش بدم وچکارکنم

  • سمانه .مامان امیر حسین

    سلام,خیلی خوب بود مطالب تون…..
    فقط میشه تحصیلاتتون رو بگید چیه؟
    واینکه پسر من دو سال و چهار ماهشه چه کار کنم که با بچه ها قاطی بشه,خجالتی هم هست

    • در پاسخ به سمانه .مامان امیر حسین
      با سلام
      شما می توانید در ابتدای هر تماس تحصیلات مشاور را جویا شوید. چندان اجتماعی نبودن در کودکان این سن و سال کاملا طبیعی است ولی به تدریج با ورود کودک به مهد کودک و بازی با همسالانش مهارت های اجتماعی او شکل می گیرد. کودک را تحت فشار قرار ندهید و اجازه ی اشتباه و خطا را از او داشته باشید.او را کم کم با موقعیت های اجتماعی آشنا کنید و کمک کنید از طریق بازی با دیگران احساس راحتی کند…

  • با سلام و خسته نباشید، تمام بازی هایی که کفتید بسیار خوب و آموزنده بوداما درمورد پسر ۳ ساله من که فقط با لامپ و الکتروموتور و توربین و از این قبیل وسایل برای بازی کردن استفاده می کنه بی نتیجه بود. چون با هم سن و سا های خودش هم زیادبازی نمی کنه.

    • در پاسخ به مجتبی
      با سلام
      به علایق شخصی او اهمیت دهید و در کنارش بازی های اشتراکی با کودکان دیگر را نیز در او تقویت کنید تا آرام آرام مهارت های اجتماعی در او شکل گیرد.

  • سلام ممنون خوب بود ولی من این کارهارو از ۲۰ ماهگی شروع کردم دخترم خیلی باهوش الان ۳۱ ماهه ۵ شعر حفظ وبه زبان فارسی وترکی تا ۱۰ میشمارد مسواک زدن .و خیلی کارهای دیگر

پاسخی دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 × هشت =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>