بازی برای افزایش هوش و خلاقیت از ۳۳ تا ۳۶ ماهگی

بازی اول : یه وروجک کوچولو

تحقیقات نشان می دهد : مغز هر کودکی با سرعت خاص خودش پیوند های عصبی و عضلانی را که برای نشستن ، سینه خیز رفتن،راه رفتن و حرف زدن لازم است به وجود می آورد.

_ کودک شما از شعرهایی که همراه با حرکت باشند لذت می برد و وقتی که آن ها را خوب یاد بگیرد، همراه با شما آنها را می خواند.

نوع بازی :

* شعر زیر را بخوانید و حرکت های گفته شده را انجام دهید . سپس از کودکتان بخواهید با شما همراه شود :

” من یه جعبه ی کوچولویم(دولا شوید و سرتان را با دست هایتان بگیرید)

آروم و ساکت،یه جا می شینم (کوچکترین حرکتی نکنید)

حالا درم را بر می دارم(آهسته آهسته دستتان را بردارید و سرتان را نمایان کنید)

حالا چی می بینی؟ هورا، هورا(بالا و پایین بپرید و دستاهیتان را در هوا تکان دهید).

یک وروجک کوچولو!”

بازی دوم : سازهای موسیقی

تحقیقات نشان می دهد : دکتر مارک ترامو،عصب شناس دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد معتقد است شنیدن موسیقی مدارهای عصبی تازه ای را در مغز به وجود می آورد.این مدارها مثل بقیه مدارهایی که در اوایل زندگی شکل می گیرند،پایدار می مانند.

_ مجموعه ای از سازهای موسیقی را برای کودکتان فراهم کنید تا با کمک آنها با انواع مختلف صداها آشنا شود.

نوع بازی :

* با طبل و چوب شروع کنید.

* طبل : اول به کناره طبل بکوبید،بعد به وسط آن. صداهای متفاوتی تولید می شود.صداهای بم یا صداهای زیر.

* چوب : چوب ها را روی سطوح مختلف بزنید تا صداهای متفاوتی ایجاد شود. مثلا اول به زمین بکوبید و بعد به میز.این کار کودک شما را مجذوب خود می کند.

بازی سوم : امروز شیر می خوری یا پنیر ؟

تحقیقات نشان می دهد : ترشح بعضی از هورمون ها باعث سریع تر شدن فرایند اتصالات مغزی می شوند. احساسات مثبت و شاد باعث افزایش ترشح این هورمون ها می شوند.

با انجام این بازی خیالی به کودکتان کمک می کنید تا ” انتخاب کردن ” را یاد بگیرد.

نوع بازی :

* با کودکتان روی زمین بنشینید و چند حیوان عروسکی را کنارتان بگذارید.

* با یکی از حیوان ها شروع به صحبت کنید مثلا بگویید : ” آقا خرسه ،امروز دوست داری شیر بخوری یا پنیر؟،” از کودکتان بخواهید جای آقاخرسه جواب بدهد.

* راجع به خوبی ها و بدی های انتخابی که کرده است صحبت کنید.

* حیوان عروسکی دیگری بردارید و بگویید : ” خرگوش کوچولو،امروز می خواهی توی خونه بازی کنی یا بیرون؟ “

* می توانید در مورد جواب کودکتان با هم بحث و گفتگو کنید.

* خیلی مهم است که کودک در مورد انتخاب هایش احساس خوبی داشته باشد.

بازی چهارم : آهنگ کلمات

تحقیقات نشان می دهد : بررسی های انجام شده روی مغز کودکان نشان می دهد میزان رشد در سال اول زندگی فوق العاده است. به همین خاطر هم هست که بچه ها اطلاعات جدید را با سرعتی به مراتب بیشتر از افراد بزرگسال جذب کرده و سازماندهی می کنند.

– این بازی کودک شما را با قافیه سازی آشنا می کند.

نوع بازی :

* صداهای زیر را با لحن آهنگین برای کودکتان بخوانید :

دنگ و دنگ ، دینگ و دینگ

ها ها ها ، هو هو هو

هورا!

* در حین خواندن دور اتاق بچرخید و به کلمه ” هورا ” که رسیدید ، دست بزنید.

* از صداهای مشابه برای آواز خواندن و بازی با کودکتان استفاده کنید.

بازی پنجم : گام های رنگی

تحقیقات نشان می دهد : در سنین کودکی که دوران حیاتی زندگی انسان می باشد، تارهای عصبی نازک و بلندی در مغز رشد می کنند که با ایجاد مسیر ، پالس های الکتریکی را از یک سلول به سلول دیگر می برند. شبکه حاصل از این فرآیند که روزانه در مغز کودک گسترده تر می شود،شالوده ی عصبی لازمی را که کودک بر پایه ی آن مهارت های آتی زندگیش را بنا می کند شکل می دهد.

– شما می توانید درک کودکتان را از مفاهیم مکانی بالا ببرید. برای این کار می توانید از او بخواهید کار بیشتری انجام دهد.

نوع بازی :

* بشقاب های یکبار مصرفی را روی زمین بچینید و با آن ها خیابان درست کنید.

*سعی کنید از بشقاب های رنگی استفاده کنید.

* همین طور که دارید همراه با کودکتان بین خیابان ها حرکت می کنید ، برایش شعر بخوانید.

* هر بار که شعر خواندنتان را متوقف می کنید ،راه رفتن تان را هم قطع کنید و بایستید. اگر کودکتان رنگ ها را می شناسد، از او بپرسید الان روی چه رنگی ایستاده است.

*از کودکتان بخواهید کارهای زیر را انجام دهد . این حرکت ها قدرت درک کودکتان را از مفاهیم مکانی بالا می برد:

” بیا از  روی بشقاب ها رد بشیم.” ، ” بیا توی بشقاب ها راه برویم.” ، ” بیا دور بشقاب ها راه برویم.”

می توانید حرکت های دیگری را هم انجام دهید. مثلا لی لی کنید،بالا و پایین بپرید یا روی پنجه راه بروید.

بازی ششم : گربه بازی

تحقیقات نشان می دهد : سرعت رشد مغز انسان از زمان تولد تا شش سالگی در بالاترین میزان خود می باشد. محققان بر این باورند که شخصیت، نوع نگاه، زبان ، مهارت های تقلیدی و الگوهای یادگیری فرد تا سه سالگی دیگر شکل گرفته اند.

– بازی های خیالی فرصت های جدیدی را برای تشویق کودک به حرف زدن فراهم می کنند.

* جایی از اتاق را به عنوان محل زندگی بچه گربه ها رد نظر بگیرید و با استفاده از پتو و وسایل دیگر یک لانه گربه درست کنید.

* وانمود کنید شما گربه مادر یا پدر هستید و کودکتان هم بچه گربه است.

* از گربه  کوچولویتان بپرسید اسمش چیست و همین طور که دارید بازی می کنید با آن اسم صدایش بزنید.

* می توانید بگویید : ” میومیو، میو میو ….

(اسم کودک )، بیا بریم توی لونه.”

* داخل لانه بروید و از کودکتان هم بخواهید همین کار را بکند.

* به بازی ادامه بدهید و حرکت های مختلفی انجام دهید.

* نظر کودکتان را هم جویا شوید.

* می توانید حرکت های زیر را در لانه ای که ساخته اید انجام دهید : پریدن ،رژه رفتن، سینه خیز رفتن و غذا خوردن.

* وانمود کنید دارید مثل گربه گوشت می خورید. شاید هم بد نباشد واقعا عصرانه ای در لانه بخورید.

بازی هفتم : کلک های بامزه

تحقیقات نشان می دهد : اگر سلول های عصبی مربوط به بینایی و نیز نورون های حرکتی بین سنین دو تا یازده سالگی پرورش نیابند، در بزرگسالی دیگر به آن اندازه انعطاف پذیر نیستند که به هم ” وصل ” شوند.

– بازی های زنجیره ای روش خوبی برای آماده کردن کودک جهت شروع خواندن هستند.

* شعر زیر را با لحن آهنگین برای کودکتان بخوانید :

” من می تونم یه کلک بامزه بزنم ،

یه کلک بامزه ،یه کلک بامزه

من می تونم یه کلک بامزه بزنم

مثلا  می تونم این کار رو بکنم “

(بالا و پایین بپرید)

* شعر را تکرار کنید و در اخر، بعد از بالا و پایین پریدن، یک حرکت دیگر اضافه کنید.

* به شعر خواندن ادامه بدهید و حرکت های دیگری را به بازی اضافه کنید.

* می توانید کارهای زیر را هم انجام دهید : تکان دادن پاها، بر هم زدن دست ها،چرخیدن،تکان دادن سر و دست زدن به انگشت های پا.

بازی هشتم :خرید از فروشگاه

تحقیقات نشان می دهد : در طول سه سال اول زندگی ،کودکی که در ابتدا کاملا به دیگران وابسته بوده است دارای چنان مغز پیچیده ای می شود که او را تبدیل به فرد مستقلی می کند.

– کودک شما خیلی دوست دارد که در انجام کارهای روزانه به شما کمک کند.

* از کودکتان بخواهید در تهیه لیست خرید به شما کمک کند.

* او را به فروشگاه ببرید و با هم به دنبال اقلامی که در لیست نوشته اید بگردید.

* وقتی به خانه برگشتید،بگذارید که کودکتان هم در مرتب کردن اجناسی که خریده اید به شما کمک کند.

* در صورت امکان، با چیزهایی که از فروشگاه خریده اید ،غذایی تهیه کنید.

* از زحمت های کودکتان تشکر کنید.

بازی نهم : ریتم

تحقیقات نشان می دهد : شنیدن موسیقی آن دسته از مدارهای عصبی را به هم متصل می کند که می توانند مدارهای مربوط به یادگیری ریاضی را هم تقویت کنند.

– این بازی به کودکان کمک می کند با ریتم آشنا شوند.

* شعر زیر را بخوانید و حرکت های گفته شده را انجام دهید :

“یک ،دو ، سه

دست بزن به زانویت

با سه شماره

یک، دو، سه

زانو،زانو،زانو .”

* شعر را تکرار کنید و اعضای دیگر بدنش را نام ببرید،مثلا بگویید : ” دست بزن به بازویت ” یا ” دست بزن به انگشت های پایت.”

* لازم نیست کلمه هایتان حتما وزن و قافیه داشته باشند.

بازی دهم : سبد لباس

تحقیقات نشان می دهد : هر حرکت جدیدی باید بارها و بارها تکرار شود تا باعث تقویت مدارهای عصبی شود.

– این بازی روشی عالی برای ایجاد توازن و هماهنگی در کودکان است.

* صندوق های پلاستیکی یا سبدهایی که لباس های شسته شده را در ان می ریزند،وسایل بسیار خوبی هستند که با کمک ان ها کودکتان بتواند مهارت های پرتابی را تمرین کند.

* همراه با کودکتان اشیا مختلفی مانند توپ یا کاغذ مچاله شده را به درون سبد پرتاب کنید.

* پرتاب کردن هر شی ای، مهارت حرکتی خاص خود را می طلبد.

* سبد را در فاصله مناسبی از کودکتان قرار دهید تا پرتاب هایش موفقیت آمیز باشند.
منبع : کتاب بازی معجزه می کند

۱ دیدگاه

پاسخی دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت − 4 =

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>