هفته ی بیستم بارداری

در ماههای میانی بارداری احتمالا احساس سلامت و قدرت زیادی خواهید داشت. ممکن است رنگ پوست و موی شما تغییر کندو روشنتر و شاداب تر شود.اگر احساس سلامتی می کنید بد نیست به مسافرت بروید. در همین روزها احساس می کنید که کودک در بدن شما حرکت می کندو این امر به شما احساس هیجان می بخشد.

 

کودک در حال رشد شما

روی سر کودک مو دیده می شود.

دندان ها در حال شکل گرفتن است.

ورنیکس، یعنی ماده چرب سفید رنگی که پوست کودک را در رحم محافظت می کند، شکل می گیرد.

دست ها و پا های کودک کاملا شکل گرفته است.و پاهای او متناسب با سایر اعضای بدنش است.

کودک می تواند پنجه هایش را محکم ببندد.

ممکن است مواد محافظ از طریق خون شما به بدن کودک اتنقال یابد تا به او در مقاومت در برابر بیماری ها در هفته های نخست کمک کند.

کودک بسیار فعال است. به احتمال زیاد حرکات او را برای نخستین بار به صورت لرزش هایی خفیف حس کرده اید.حتی ممکن است به صداهای خارج از رحم واکنش نشان دهد، اما اگر زیاد حرکت نمی کند نگران نشوید. بسیاری از کودکان در این مرحله ی زمانی، دوره ی آرامی را می گذرانند.

قد کودک شما ۲۵ سانتیمتر و وزنش ۳۴۰ گرم است.

تغییرات شما

ممکن است ظهور رنگدانه ها در پوست شما آشکارتر شده باشد، اما بعد از زایمان ناپدید خواهند شد.

نوک سینه های شما در دوران بارداری تیره تر می شود. و احتمالا سینه های شما تاکنون خیلی بزرگتر شده است.

سینه های شما ممکن است آغوز (کولوستروم) تولید کند.آغوز ماده ای رقیق و شیری رنگ است که همه ی نیاز های کودک را در روزهای نخست پس از تولدتامین می کند.

ممکن است دچار برخی از مشکلات شایع بارداری،مانند خونریزی از لثه ها و افزایش ترشحات مهبل شوید.مفاصل و رباطهای بدن شما شل شده است، بنابراین ممکن است درد پشت و برخی دردهای دیگر شوید.

در طی این ماه، می توانید انتظار حدود ۰/۵ کیلوگرم افزایش وزن در هر هفته داشته باشید.اکنون دقت بیشتری در مورد سالم غذا خوردن داشته باشید زیرا در طی چند هفته ی آینده، کودک حداکثر رشد و شما حداکثر وزن را خواهید داشت.

چه باید کرد؟

سعی کنید وضعیت صحیح نشستن و ایستادن را رعایت کنید و از فشار آوردن به پشتتان خودداری کنید.

کفش های پاشنه کوتاه بپوشید.

کم کم به فکر تهیه ی لباس و وسایل لازم برای کودک مانند کالسکه و غیره باشید.

پاسخی دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


هفت + = 16

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>